Mini recensies #3

Geplaatst op 10 oktober 2019 door Emmy in Boeken, Recensie / 4 Comments

Het is alweer tijd voor een derde verzameling mini recensies. Zoals jullie weten lees ik veel boeken, maar ik ben nu op een punt gekomen dat ik niet over elk boek meer wat wil of kan vertellen. Soms wil ik gewoon kort samenvatten wat ik van een boek vond en dat doe ik nu met de mini recensies. Het gaat bijvoorbeeld om boeken die ik minder vond, heel dunne boekjes, doeboekjes of oudere boeken uit een serie. \

Midnight Alley

midnight alley
Mini recensies #3Midnight Alley door Rachel Caine
Ook door deze auteur: Ink and bone
Serie: The Morganville Vampires #3
Andere boeken in deze serie: Glass Houses
Uitgever: Allison & Busby | September 2008
Genres: Young Adult, Fantasy, Paranormal
Aantal pagina's: 384
ISBN: 9780749079222
three-stars

MORGANVILLE IS SUCH A NICE PLACE TO LIVE... AND DIE. IF YOU DON'T MIND THAT SORT OF THING. When Claire Danvers learnt that her college town was run by vampires, she did what any intelligent, self-preserving student would do: she applied for a transfer and stocked up on garlic. The transfer is no longer an option, but that garlic may come in handy. Now Claire has pledged herself to Amelie, the most powerful vampire in town. The protection her contract secures does little to reassure her friends. All of a sudden, people are turning up dead, a stalker resurfaces from Claire's past, and an ancient bloodsucker extends a chilling invitation for private lessons in his secluded home.

Midnight Alley is het derde deel van de The Morganville Vampires serie. Ik vond het een leuk boekje voor tussendoor: niet teveel nadenken en gewoon lekker genieten van deze urban fantasy. Het is als het ware een guily pleasure die ik niet al te serieus neem. Meer boeken van de serie heb ik nog niet.. Vroeger lagen ze bij het boekenfestijn.. maar of dat nog terug gaat komen… Misschien lees ik de serie wel digitaal verder en anders: nog genoeg andere dingen om te lezen!

Van Gogh sneed hier nooit een oor af

Van gogh sneed hier nooit een oor af
Mini recensies #3Van Gogh sneed hier nooit een oor af Uitgever: Nijgh & Van Ditmar | 2019
Genres: Thriller
Aantal pagina's: 94
ISBN: 9789038807454
three-half-stars

De welgestelde Leo en Thea zijn toegekomen aan hun rustige oude dag. In hun villa in Nuenen, een voormalige textielfabriek verbouwd tot stijlvolle designwoning, verzamelen ze kunst en entertainen ze gasten. Babyboomers zijn ze. Liberalen met een links hart en een afkeer voor populisme en gele hesjes. Hun schaapjes op het droge, de kinderen het huis uit. Leodrinkt sinds zijn pensioen graag om vier uur ‘s middags een bescheiden bodempje single malt. Theo, die nooit echt heeft hoeven werken, is actief in verschillende culturele besturen. Er is orde, er is regelmaat. Ze leven in de onbewuste overtuiging dat de dingen zijn zoals ze zouden moeten zijn. Dat hun iets ernstig kwalijk te nemen valt, nee, dat zou niet in hen opkomen. Maar dan is er de indringer, een man die een rekening te vereffenen heeft.

Van Gogh sneed hier nooit een oor af van Henk van Straten is een geschenk van het Brabants Boek Present. Ik had het boekje zelf gekregen en er eigenlijk niet echt meer bij stilgestaan, totdat een collega aangaf hem met een klas te gaan lezen. Ik besloot hem toen ook maar te gaan lezen in mijn pauzes.

Het bleek een totaal ander verhaal te zijn dan ik had verwacht! Het is een thriller over een rijk koppel dat gegijzeld wordt door een vreemdeling. Er gebeuren gruwelijke dingen en een van de zoons van het stel blikt terug via de beveiligingscamera’s.

Het verhaal wordt op bijzondere manier verteld en is naast spannend ook kritisch op de maatschappij. De extremisme die we terugzien in link en rechts komt ter spraken, evenals hoe gemakkelijk het is om geld als iets vanzelfsprekends te gaan zien. Zelfs al zag ik al snel hoe alles in elkaar stak, was ik toch benieuwd hoe alles zou eindigen. Dit boekje is niet voor mensen die niet tegen een aantal gruwelijke (en grafische) beschrijvingen kunnen.

Dolores Dolly Poppedijn

Mini recensies #3Dolores Dolly Poppedijn door Thomas Olde Heuvelt
Ook door deze auteur: Hex
Uitgever: CPNB | Juni 2019
Genres: Thriller, Horror
Aantal pagina's: 93
ISBN: 9789059654907
one-half-stars

'Dolores Dolly Poppedijn' vertelt het hypnotiserende verhaal van Charlotte, een vrouw die na de dood van haar baby Dolores steeds verder afglijdt in haar diepgewortelde verlangen haar perfecte baby te herscheppen.

Olde Heuvelts tour-de-force is een huiveringwekkende vertelling in de traditie van grootmeesters Roald Dahl en Edgar Allan Poe, doordrenkt met inktzwarte humor en weergaloos geïllustreerd door Iris Compiet.

Tot slot vandaag Dolores Dolly Poppedijn van Thomas Olde Heuvelt, de horrormeester van de Lage Landen. Dit boekje is het geschenk van de spannende boekenweken en aangezien ik Hex echt heel goed vond, was ik benieuwd hoe dit boekje zou bevallen. De illustrator van het boekje, Iris Compiet, is er een waar ik fan van ben en die qua stijl enorm past bij Thomas’ sfeer.

Toch vond ik dit boekje echt verschrikkelijk. Misschien is het omdat ik zwanger ben en dus niet wil lezen over mijn grootste nachtmerrie: dode baby’s en hoe een vrouw helemaal hysterisch is geworden van verdriet, misschien ook omdat het verhaal zo mega disturbing is. Het is warrig, voorspelbaar en vooral goor om het goorzijn. Daar had ik nu echt geen trek in, ook al heb ik het boekje wel uitgelezen. Ik kreeg er een naar en luguber gevoel van, iets wat ik normaal gesproken best kan waarderen, maar nu kon ik er werkelijk niks mee. Ook vond ik dat je als lezer met teveel vragen bleef zitten.

Dit waren mijn drie korte recensies voor deze maand… Zit er een boek tussen dat jij zou willen lezen?

Tags: , ,

4 responses to “Mini recensies #3

1. Ik zou het boekje can Rachel Caine wel willen lezen van deze drie. Gewoon zoals jij al aangeeft, even lekker voor tussendoor, niet teveel bij nadenken enzovoorts. Soms is dat gewoon even zo lekker 🙂 . Ja idd, Boekenfestijn, weet ook niet of dat ooit nog terug komt. Zou natuurlijk wel heel leuk zijn, maar geen flauw idee of dat nog gaat gebeuren. Let’s hope 🙂 Slim om de boeken die je minder vond en/ of novelles op deze manier een mini recensie te geven 🙂 Ik loop vaak vast als ik een boek wat ik niet echt iets vond moet recenseren en dan komt er niet veel uit m’n vingers ook. Dus slimme manier dit, echt leuk gedaan? xxx

• Normaal deed ik het wel, maar ik merkte dat ik daardoor of helemaal geen recensie plaatste, of alleen maar aan het zwammen was.. Dit bleek een effectieve oplossing en ik ben blij met het resultaat!

2. Merel

ik vind dit soort mini-recensies heel fijn! Ik merk toch dat ik daar vaker op klik. En ik deel je mening helemaal over Dolly, wat een onafgerond en slecht boekje… Helaas!