Mini recensies #19

Geplaatst op 9 februari 2022 door Emmy in Boeken, Recensie / 0 Comments

Afgelopen september schreef ik de laatste mini recensies. Maar ze zijn terug! Ik heb namelijk de laatste tijd zo ontzettend veel gelezen dat het me niet lukt om overal een uitgebreide recensie van te schrijven. Vanwege tijd, planning, maar ook omdat ik over sommige boeken niet zo veel te vertellen heb. Toch wil ik er wel wát over zeggen natuurlijk, anders waren we hier niet. HA.

Brons: Over glimmende schatten in mistige moerassen

Mini recensies #19Brons: Over glimmende schatten in mistige moerassen door Linda Dielemans
Illustrator: Sanne te Loo
Ook door deze auteur: Geestenkrijger
Uitgever: Fontaine Uitgevers | Juni 2019
Genres: Geschiedenis, Jeugd, Non-fictie
Aantal pagina's: 184
ISBN: 9789059568945
four-stars

Denk aan het meest waardevolle dat je hebt. Het allerduurste, het allermooiste, het meest bijzondere. Dat zou je niet weggooien. Nooit van je leven. Maar in de bronstijd, zo’n vierduizend jaar geleden, was dat precies wat mensen deden. Brons was ontzettend kostbaar, en toch verdwenen prachtige sieraden en glimmende zwaarden in moerassen en rivieren.

Dit boek vertelt het betoverende verhaal van brons. Een verhaal vol spannende gebeurtenissen, geheimzinnige plekken en prachtige voorwerpen van duizenden jaren geleden. Je gaat met archeologen mee op onderzoek en ontdekt het grootste mysterie van de bronstijd: waarom gooiden mensen hun meest waardevolle spullen weg?

Geïnspireerd door het onderzoek van archeologieprofessor David Fontijn voert Linda Dielemans je mee naar een bijzondere tijd, die tegelijkertijd vreemd en vertrouwd is. De prachtige illustraties van Sanne te Loo laten de bronstijd op een magische manier tot leven komen.

Selected by the International Youth Library as a White Raven 2020!

Brons had ik al behoorlijk vaak in mijn handen gehad. Linda Dielemans schrijft fantastisch en een non-fictie boek met af en toe verhalen leek me erg leuk. Ik vond het een mooi en leerzaam boek, vol prachtige illustraties en verhalen. Het is een slimme manier om kinderen op deze manier over de bronstijd te leren.

Wie zette mijn naaktfoto’s online?

Mini recensies #19Wie zette mijn naaktfoto’s online? door Jantine Jongebloed
Uitgever: Blossom Books | November 2021
Genres: Non-fictie
Aantal pagina's: 155
ISBN: 9789463493154
four-stars

In februari 2021 publiceerde de Volkskrant de longread Wie zette mijn naaktfoto’s online? van Jantine Jongebloed – een reconstructie van een zedendelict en een verslag van Jantines confrontatie met de daders, zeventien jaar na dato. Het is niet alleen een persoonlijke zoektocht naar wat haar overkwam op haar zestiende, maar een universeel verhaal over seksualiteit, sexting, slut shaming, schaamte, schuld en de rol van sekseducatie. Het verhaal ging viraal, werd doorverkocht aan de Vlaamse krant De Morgen, en Jantine schoof aan bij Eva Jinek.

Speciaal voor jongeren bewerkte ze haar verhaal, inclusief niet eerder gepubliceerde scènes en vragen voor de lezer om tijdens het lezen op te reflecteren. Wie zette mijn naaktfoto’s online? is een spannende detective en een positief pleidooi in één: een oproep om op een andere manier te praten over seksualiteit en sexting. Thuis, met elkaar en op school.

Wie zette mijn naaktfoto’s online is een soort detective waarin Jantine Jongebloed op zoek gaat naar degene die haar leven vroeger tot een hel hebben gemaakt door haar naaktfoto’s door te sturen. Nu is Jantine er goed uitgekomen, helaas geldt dit niet voor iedereen. Ik vind zelf dat het door velen compleet verkeerd wordt aangepakt: degene die de foto’s maakt wordt veelal neergezet als slet, sukkel of aanstichter, terwijl er maar één persoon schuldig is: degene die het doorstuurt (en de personen die het verder verspreiden). Dit boek laat duidelijk de impact van zoiets zien. Jantine beschrijft hoe zij het heeft ervaren en zoekt uit hoe anderen dit beleefd hebben. Erg interessant en zeker als je met tieners werkt of je bezig houdt met mediawijsheid een belangrijk boek om te lezen.

Queer baby

Mini recensies #19Queer baby! door Marie Lotte Hagen, Nydia van Voorthuizen
Ook door deze auteur: Damn, honey
Uitgever: Blossom Books | Augustus 2021
Genres: LGBTQ+, Non-fictie
Aantal pagina's: 112
ISBN: 9789463492249
four-stars

Voor de middelbarescholier van bekend auteursduo DAMN, HONEY

'Queer, baby' is het tweede deel van het drieluik 'Yes,baby'. In het onmisbare eerste deel zitten de onderwerpen waar iedereen mee te maken krijgt: een (veranderend) lichaam, menstruatie (ook jongens mogen best wel wat meer van dit onderwerp afweten!) en seks. In 'Queer, baby' schrijven Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen over het ontdekken van je genderidentiteit en seksualiteit. Een fantastisch, gemakkelijk te lezen, goudeerlijk boek dat iedere jongere op de middelbare school gelezen zou moeten hebben.

‘Ontdekken dat ik gay ben was het leukste ooit! Alle puzzelstukjes vielen op hun plek. Het kwartje viel wel pas op m’n 28e. Zo zonde! Al die verloren jaren waarin ik had kunnen tongen met allemaal hotte vrouwen. Ik wens ieder queer mens dit hallelujamoment een stuk eerder toe.’ - Marie Lotte Hagen

Queer baby is vooral gericht op jongeren, maar is eigenlijk geschikt voor iedereen die meer wil weten over de diversiteit in genderidentiteit en seksualiteit. Voor mij was het vooral waardevol dat jongeren hun verhaal, ervaring en gevoelens konden delen. Ik denk dat veel mensen steun uit dit boekje kunnen halen. Was dit er maar eerder! In mijn ogen uitermate geschikt om op laagdrempelige manier om dit onderwerp bespreekbaar te maken, jongeren op de hoogte te brengen en diversiteit in alle vormen en kleuren te normaliseren.

Tags: , , , , ,