Geplaatst op 29 november 2017 door Emmy in Boeken, Recensie / 4 Comments

Serie: Het boek van stof #1
Andere boeken in deze serie: Het geheime bondgenoodschap
Uitgever: Prometheus | Oktober 2017
Genres: Young Adult, Fantasy
Aantal pagina's: 448
ISBN: 9789044635089

Malcolm Polstead is een eerlijke en hulpvaardige jongen - maar hij is ook vreselijk nieuwsgierig. In het klooster verderop wordt in het diepste geheim het baby'tje Lyra verzorgd. Er is niets aan de hand, tot op een dag handlangers van het Magisterium hem opzoeken en alles over Lyra willen weten. Nietsvermoedend gaat Malcolm op onderzoek uit en raakt langzamerhand verstrengeld in een gevaarlijk complot. Ondertussen is er een storm op komst, en een overstroming dreigt. Deze overstroming zal ieders leven op zijn kop zetten. Wat kan Malcolm nog doen om Lyra in veiligheid te houden?

Een paar jaar geleden las ik het eerste deel van De noorderlicht trilogie; Het gouden kompas. Ik vond het een heel mooi boek, maar ik kwam er niet aan toe om de twee vervolgen te lezen.Toen Het boek van Stof, La Belle Sauvage werd aangekondigd was ik echter wel nieuwsgierig (en niet alleen door de kaft!). Een prequel, en ook nog eens los te lezen, van de trilogie? Ik was benieuwd! Ik heb een exemplaar van uitgeverij Prometheus gehad in ruil voor een eerlijke recensie.

Malcolm is een heel eerlijke en behulpzame zoon van de herbergier. Hij helpt vaak in het klooster, waar op een gegeven moment een meisje wordt achtergelaten; Lyra. Alles lijkt normaal, totdat er opeens wel erg veel mensen interesse in Lyra lijken te hebben. Als er opeens een verschrikkelijke storm opkomt en het land overstroomd, ziet Malcolm kans om Lyra uit handen te houden van verschrikkelijke mensen en stapt hij samen met haar in zijn kano.

Dit boek is prima los te lezen als je nog niet bekend bent met de trilogie en is een fijne warmloper voor de serie. Voor fans van de serie is het denk ik ook erg leuk, omdat je ontdekt wat Lyra in haar verleden heeft meegemaakt. Ik zit zelf een beetje tussen de twee situaties; ik las één boek en liet het daarbij. Hierdoor was ik al een beetje bekend met de wereld, maar wist ik niet alles (meer).

Wat me opviel is dat er relatief weinig uit wordt gelegd. Je moet maar accepteren dat mensen daemons hebben en dat ze bij jonge kinderen nog geen vaste vorm hebben, of dat het altijd van het andere geslacht is. Toch vond ik dit niet storend. Ik was namelijk veel meer bezig met het avontuur van Malcolm.

Malcolm vond ik een fantastisch personage. Hij is 11 jaar oud, maar heel intelligent en wereldwijs, zonder zijn kinderlijke onschuld te verliezen. Ik vond het heel prettig om zijn verhaal te volgen en bewonder hem om zijn moed. Ik vond het ook totaal niet erg om meer over zijn achtergrond te leren.

Door de manier waarop de personages spraken en hoe ze handelden, kwamen ze voor mij echt tot leven. Daarnaast was het hele avontuur ook ontzettend meeslepend. Het was alsof ik zelf bij Malcolm in de kano was gestapt!

Ondanks dat ik het meeslepend vond, is het geen heel snel boek. Het is echt als een soort tocht die je meemaakt en het boek is ook duidelijk een eerste deel van een groter geheel. Ik denk dat Het boek van stof uiteindelijk een soort van één boek is die bestaat uit meerdere delen, waarvan La Belle Sauvage dus het eerste stuk is. De climax is dan ook niet heel hoog in spanning, maar hij is er wel.

La Belle Sauvage is een bijzonder sfeervol boek met levendige personages en een avontuurlijke tocht. Het ideale boek voor deze koude decembermaand.

Ik vond La Belle Sauvage een heel bijzonder boek. Het is ontzettend sfeervol en de personages helpen enorm om het geheel tot leven te brengen. Ik heb er echt van genoten en het was net alsof ik samen met Malcolm in mijn kano stapte en op reis ging. Ennuh, ik zou graag aanschuiven bij het avondeten in The Trout!

Tags: , , , ,

4 responses to “La Belle Sauvage (The Book of Dust #1) – Philip Pullman

1. Dit boek had ik Newcastle in mijn handen, het leek wel of hij me riep. Toch teruggezet, maar je review is erg overtuigend. Net als jij ben ik niet verder gekomen dan het eerste deel van het Noorderlicht.