Geplaatst op 23 mei 2020 door Emmy in Boeken, Recensie / 0 Comments

Andere boeken in deze serie: La Belle Sauvage
Uitgever: Prometheus | Oktober 2019
Genres: Fantasy
Aantal pagina's: 638
ISBN: 9789044635782
three-stars

Twintig jaar zijn verstreken sinds de gebeurtenissen uit La Belle Sauvage, en bijna tien jaar nadat we Lyra en de liefde van haar jeugd, Will, achterlieten op een bankje in de botanische tuin in Oxford, aan het slot van de magistrale Noorderlicht-trilogie van Philip Pullman.
In dit nieuwe, ongelooflijk spannende boek treffen we Lyra Zilvertong, voorheen Lyra Belacqua, weer. Ze is twintig en wordt gedwongen de relatie met haar daemon Pantalaimon te herzien op een manier die ze zich nooit had kunnen voorstellen. Malcolm, ooit een jongen op een boot met de missie Lyra als baby uit de overstroming te redden, is uitgegroeid tot een man met een sterk plichtsbesef. Hun wereld is tegelijkertijd vertrouwd en ongewoon, en ze moeten op reis, dwars door Europa en Azië, op zoek naar alles wat verloren is: een stad die beheerst wordt door daemonen, een geheim midden in de woestijn en het mysterie van het ongrijpbare Stof.
Het geheime bondgenootschap is zowel een grootscheeps avontuur als een beschouwing van wat het betekent om mens te zijn, op te groeien en de wereld om ons heen te begrijpen: een waarachtig boek voor onze tijd.

De boeken van Philip Pullman hebben een grote rol gespeeld in de jeugdliteratuur en toen kwam hij met een nieuw boek passend in de wereld van Het gouden kompas. Nu is het tweede deel, Het geheime bondgenootschap, uitgekomen en kwam ik er eindelijk aan toe om het boek te lezen. Ik had het al een tijdje terug gekregen en sindsdien stond het op me te wachten.

Het is twintig jaar nadat Malcolm Lyra van de overstroming redde met zijn boot en tien jaar na het slot van de Noorderlicht-trilogie. Lyra, ondertussen twintig en een student, wordt gedwongen haar relatie met haar daemon Pantalaimon te herzien. Malcolm is ondertussen een man met een groot plichtsbesef. Allebei worden ze gedwongen een reis dwars door Europa en Azië te reizen, op zoek naar een stad vol ‘verloren’ daemonen. Een reis vol leermomenten en niet zonder de nodige gevaren.

Hoewel Philip Pullman prachtig kan schrijven en het ondanks dat het niet te merken is dat er een groot aantal vertalers aan dit boek heeft gewerkt, heb ik best wel veel moeite gehad om echt een klik te vinden met dit boek. Wellicht komt het omdat ik de Noorderlicht-trilogie nooit heb uitgelezen. Ik heb enkel boek één gelezen (en natuurlijk Het boek van stof). Ik had de indruk dat ik soms essentiële informatie miste en dat de gemiddelde lezer van dit boek Lyra veel beter kende dan ik ooit zal doen. Hierdoor ontbrak het mij geregeld aan concentratie om gemakkelijk door te lezen.

In het boek lees je afwisselend tussen Lyra en Malcolm. Zelf vond ik Lyra’s reis interessanter. Ik kon me daar makkelijker mee inleven. Haar reis intrigeerde me, vooral omdat ze zo kwetsbaar was zonder Pan. En niet alleen kwetsbaar, maar ook een buitenbeentje en voor sommigen een gevaar. Dit raakte me wel.

Het boek is duister en zit vol geweld, angst en eenzaamheid. Dat vond ik met vlagen wel heftig, maar stimuleert je ook om na te denken over het leven. Ik vond Het geheime bondgenoodschap vrij zwaar en daarom kon ik er misschien ook niet echt induiken. Het is absoluut geen slecht boek, maar wel heel anders. Wat mij betreft had het ook wat korter mogen zijn, zodat het tempo wat hoger lag.

De schrijfstijl is met vlagen wat formeel en dat maakte het wat stijf. Ook dit hielp mij niet. Gelukkig wist Pullman er wel in te slagen om me in het laatste kwart van het boek mee te slepen, waardoor ik toch nog van het boek heb kunnen genieten.

Ik weet gewoon niet zo goed wat ik bij dit boek moet voelen. Het is zwaar, best wel filosofisch en ik heb het gevoel dat ik een aantal zaken miste omdat ik de oorspronkelijke trilogie niet heb gelezen. Dit maakt het voor mij lastig oordelen wat ik nou echt van Het geheime bondgenoodschap vond.

three-stars

Tags: , , ,