Geplaatst op 15 maart 2018 door Emmy in Boeken, Recensie / 0 Comments

F*CK-it list book voor koppels – Jacob & HaverF*ck-it list book voor koppels door Jacob & Haver
Uitgever: ImageBooks | Januari 2018
Genres: Non-fictie, Doeboek
Aantal pagina's: 80
ISBN: 9789463332729

Waar het eerste en succesvolle boek zich vooral richt op jou alleen, richt dit boek zich op jullie als koppel. Want geef maar toe: ook jullie hebben een bucket list. Een lijst met dingen die jullie samen nog moeten. Maar moeten jullie niet al zoveel? En hebben jullie daar wel tijd voor? Want naast jezelf en de ander, heb je ook werk, familie, vrienden, carrière en de nodige verplichtingen - zoals het groeten van de buren, het boodschappen doen, sporten, tv-kijken en elke ochtend opstaan. En dan kan het maar zo zijn dat jullie drukker zijn met andere dingen dan met elkaar.

Hoogste tijd om samen een f*ck it list op te stellen: een lijst met dingen die jullie niet meer gaan doen of anders willen doen, zodat het jullie energie oplevert in plaats van kost. Dit boek helpt jullie daarbij en staat bovendien vol tips, 'romantische' quotes, testjes en geweldige voorbeelden. Doe minder, dan genieten jullie meer (van elkaar).

Eind november vorig jaar schreef ik over het F*ck-it list boek, een boek waarbij je op een grappige manier ‘leert’ om schijt te hebben aan al het moeten en de bucket-list uit het raam te mieteren. Ik vond het boek grappig, maar het zette me ook aan het denken; ik heb namelijk de neiging om veel te veel te moeten van mezelf. En nu is er een nieuw boek, eentje gericht op koppels. Het F*ck-it list book voor koppels.

Jacob & Haver zijn terug. Met het F*ck-it list book voor koppels gaan ze door met het F*ck-it principe. Meer mogen, minder moeten. In dit boek worden koppels uitgedaagd eens te kijken naar alle dingen die ze moeten en hoe je dit los kunt laten zodat je tijd overhoud voor dingen die echt belangrijk zijn; elkaar bijvoorbeeld. Stel samen vooral een lijst op met dingen die je niet meer gaat doen. Een omgekeerde bucket-list.

Het F*ck-it list book voor koppels is, zoals de naam al zegt, een boek gericht op koppels. En dan vooral hoe je samen meer tijd voor elkaar zou kunnen krijgen door bepaalde zaken (waar jullie helemaal geen zin in hebben) te laten voor wat het is. En dat is – net zoals het eerste boek – wel weer een dingetje waarbij je met je neus op de feiten wordt gedrukt. In deze maatschappij verplichten we onszelf immers zoooo vaak tot dingen waar we eigenlijk helemaal geen zin of tijd voor hebben. Dit boek leert je om af en toe gewoon nee te zeggen, zonder dat je een smoes klaar hoeft te hebben. Gewoon ‘nee, ik heb geen zin.’ En dat mag ook wel eens.

Zero f*cks were given today.

De opbouw van het boek is hetzelfde als zijn voorganger. Een hele boel vakjes die je aan kunt vinken zodra je iets (niet) gedaan hebt. Daarnaast is er weer een quiz om je op weg te helpen en ruimte om lijstjes in te maken. Maar vooral haalbare lijsten, dus geen bucketlist principes. En daar ben ik van gaan houden.

Iedereen heeft heus wel dromen. En van die dingen van ‘ja, ooit wil ik dit nog doen.’ Maar laten we ons daar vooral niet al te druk over maken. Leef in het nu. Het komt wel, en anders niet. Jammer dan.

Hoewel ik het eerste boek net wat grappiger vond (vanwege het leermoment en de fantastische quotes), was ook dit boek weer een eyeopener. Door middel van grappige quotes, leerzame opdrachtjes en een tal van invulopdrachten. Dit boek zet je aan het denken en daar hou ik wel van. Ik heb het boek met veel plezier doorgelezen en er echt dingen uitgehaald waar ik wat mee kan. Een ideaal cadeau voor jezelf, je partner of dat ene koppel dat altijd zo verhit op de verjaardag (van de kat) verschijnt. Het F*ck-it list book voor koppels is een fijn boek om samen in te vullen (of niet) en om meteen een momentje voor elkaar te nemen.

De figuurlijke zero f*cks were given, dat lijkt het motto van het F*ck-it list book voor koppels te zijn. Dit boek levert energie op door te stoppen met de dingen die teveel energie kosten.

De prijs maakt F*ck-it list book voor koppels een ideaal cadeautje voor jezelf, je partner of veel te drukke koppels. Het is grappig, nuttig en je kunt er mee doen wat je wilt. Het is geschreven met een knipoog, maar weet keer op keer weer de juiste snaar te raken. Weg met de bucket-list. We gaan lekker doen waar we energie van krijgen.

Tags: , , , , ,