Geplaatst op 11 mei 2019 door Emmy in Reizen / 4 Comments

Veel van jullie keken massaal mee op Instagram, waar ik stukjes van onze reis deelde in mijn stories. Na al geschreven te hebben over mijn gelezen en gekochte boeken, heb ik besloten toch nog een stuk te schrijven over onze reis. Ik ga het niet invullen als een dagboek, maar wil gewoon wat zaken uitlichten die we hebben bezocht. We hebben namelijk zo veel mooie, indrukwekkende en fijne plaatsen in Schotland mogen bezoeken: die negen dagen waren zo om!

Ik kreeg behoorlijk veel vragen hoe deze reis in elkaar stak. Wij zijn met een bus groepsreis mee geweest. Waarom we dat deden? Allereerst hoef ik me dan niet druk te maken over het rijden (ik zou het echt heel stom vinden om alleen maar te moeten rijden en zelf niks te zien), je krijgt sowieso heel veel gave plekken te zien die je anders misschien zou missen en bovenal: als je zelf de reis, alle hotels en het eten moet regelen, dan ben je veel meer geld kwijt. Wij hebben deze reis gemaakt met De Jong Intra. Het viel perfect in mijn meivakantie en we zouden allemaal plekken gaan bezoeken die mij aanspraken. Ook wilde ik niet helemaal met de bus van Nederland naar Schotland moeten rijden (ook al word ik zeeziek op de boot). We hadden een fijne gids/chauffeur mee die ons vanalles wist te vertellen en zo ontzettend goed kon rijden dat ik me geen moment onveilig heb gevoeld. En geloof me: Schotland heeft smalle wegen.

Veel mensen lijkt het zeer onprettig om zo’n reis te doen, omdat de gemiddelde leeftijd soms op 300 kan liggen en je nogal geleefd wordt. Ik vind het echter erg fijn: ik heb zo geen tijd om me druk te maken over andere zaken en hoef tijdens het rijden niet op te letten, alleen maar te genieten. De gemiddelde leeftijd bij deze groep was overigens een stuk lager dan mijn twee eerdere groepsreiservaringen. Het viel natuurlijk mooi in de meivakantie en er waren wat meer tieners mee dan gebruikelijk.

Zodoende stapten wij op dinsdag op de bus om op woensdag voet op Engelse bodem te zetten. Omdat Engeland toch al bezig is met de Brexit, duurde het een eeuwigheid voordat alle 1400 mensen van de boot af waren. Drie geopende douanes is niet bepaald veel. Afijn, het gevolg was dat we zeker 1,5 uur later dan normaal pas in Edinburgh aankwamen. Zodoende hadden we maar zo’n 2,5 uur om de stad verkennen. Super jammer! We zijn snel naar een paar plekken gegaan die we wilden bezoeken. Jammer was dat een van die plekken er niet meer is! Je kunt het overdekte marktje dus van mijn Edinburgh to do list schrappen. Vet jammer, want ik keek er juist naar uit!

Tegen het einde van de middag reden we verder naar het plaatsje Pitlochry. Wat een leuke plaats was dit! Heel rustig, maar toch gezellig. Ik vond dit hotel ook het fijnst van allemaal. Ik vond de kamer heel prettig en het eten was goed.

In de buurt van dit plaatsje hebben we een aantal bezienswaardigheden bezocht. Zoals een zalmladder, watervallen en sluizen. Deze kwamen vaker terug en op een gegeven moment was ik er wat klaar mee, maargoed. We hebben ook gelogeerd in de buurt van Inverness en in Fort William.

Kastelen

Deels trekken Schotland en Ierland me zo vanwege alle ruïnes en kastelen. We hebben dan ook twee – nee eigenlijk drie – kastelen bezocht deze vakantie. De eerste, O’brien castle, vond ik heel bijzonder. Je merkte echt dat deze clan veel invloed had vroeger. Op zondag bezochten we nog een kasteel en hoewel ik het er van buiten prachtig vond uitzien, vond ik de binnenkant erg onprettig aanvoelen.

Op de laatste echt volle dag vond ik een ruïne op google maps, vlak bij ons hotel. Ik sleepte mijn man en twee anderen mee en wauw, dat vond ik gaaf! Het was een groot vierkant kasteel met torens en kantelen. Echt een stukje geschiedenis. Ik ben blij dat we gegaan zijn, anders had ik zo veel spijt gehad.

Natuur

Schotland is prachtig. Heidevelden, schaapjes, bergen, waterpartijen: alles is even sprookjesachtig. We hebben diverse filmlocaties gezien (ook het viaduct uit Harry Potter!), maar op den duur was het wel wat van hetzelfde. Ierland is wat dat betreft wat afwisselender. Toch heb ik mijn ogen uitgekeken: de bossen en de lochs waren fenomenaal.

We zijn ook naar een bijzondere tuin geweest waar er allerlei tropische planten kunnen groeien door de warme golfstroom.

Ontroerende plekken

Er waren twee plekken die ik heel erg bijzonder vond om te ervaren. Allereerst Culloden Battlefield, waar in 1746 een verschrikkelijke veldslag plaatsvond. Outlanderfans zullen deze plek ook wel bijzonder vinden. Er hing in ieder geval een heftige sfeer.

Daarnaast bezochten we ook een waterval. De hermitage heette het geloof ik. Dit voelde als zo’n bijzondere plek: alsof er al duizenden jaren mensen kwamen om de natuur te vereren. Wauw!

Hoogtepunten

Eigenlijk bezochten we elke dag wel iets wat ik gaaf vond. Ik kreeg zo veel prikkels binnen dat ik nu nog aan het nagenieten ben van de reis. We hebben zo veel moois mogen zien en net als in Ierland voel ik me er zo ontzettend thuis!

Een van de andere hoogtepunten was bijvoorbeeld dat we langs ons stukje land zijn gereden. Helaas konden we er niet stoppen, maar we zijn op 317 meter afstand gekomen. Zo gaaf! Ik denk dat wij een aantal groepsgenoten hebben aangemoedigd om ook Laird of Lady te worden. Mocht je dat ook willen, dan heb ik hier een leuke link voor je. Het is allemaal ter behoud en herstel van de natuur.

Viel er nog wat tegen?

Als ik toch mag klagen, dan vond ik Oban minder leuk dan ik had gehoopt. Het was er wat grauw en niet zo bruisend als ik had gehoopt. Ik wilde Rob heel graag meenemen naar een Whiskyproeverij, maar de tour zat al vol. Als ik dat had geweten, had ik een paar dagen terug geboekt.

Daarnaast kwam ik nergens meer het Nessie theezeefje tegen dat ik zo graag wilde hebben en kwam het Engelse ontbijt op het laatst mijn neus uit. Maar weet je? Als dit het eniger is waar ik over kan klagen, dan heb ik een fantastische vakantie gehad!

Schotland is een enorme aanrader. Wij hebben zelf echt prachtig weer gehad en heel erg genoten van de prachtige natuur. Het is sprookjesachtig mooi, heeft een levendige geschiedenis en tja.. Harry Potter!

Ben jij al eens in Schotland geweest? Mocht je vragen hebben, stel ze dan gerust!

Tags: ,

Divider

4 responses to “Fantastische, mooie, indrukwekkende en fijne plekken die wij bezochten in Schotland

1. Tof om Schotland terug te zien! Bijzonder dat je op sommige plekken nog kunt voelen dat er ooit iets groots is gebeurd.
    Wij hebben ooit een treinreis gemaakt door Schotland, ook langs Inverness en Fort William. We zijn ook op Sky en Iona geweest. Je kunt die reis boeken bij de Treinreiswinkel. Ik zou nog weleens naar de highlands willen, meer in het oosten van Schotland. Maar met welke andere plekken dat te combineren valt, daar ben ik nog niet uit. Orkney lijkt me heel gaaf, maar dat is wel weer een heel eind reizen. Wie weet dat we het toch ooit een keer doen. Je moet nog wat te dromen overhouden 😉

2. Ik hou van Schotland! Ik heb zelf een treinreis samengesteld een aantal jaar geleden. Ook met de reden dat zelf rijden niks voor mij was. Ik wil zeker nog een keer terug voor Isle of Skye en wat noordelijkere plaatsen. Mijn vriend is er nog niet geweest, dus ik denk dat we over een aantal jaar eens samen een mooie rondreis gaan maken.