Geplaatst op 13 juli 2021 door Emmy in Boeken, Recensie / 0 Comments

Drama Queen – Derk VisserDrama Queen door Derk Visser
Uitgever: Gottmer | September 2019
Genres: Contemporary, Young Adult
Aantal pagina's: 216
ISBN: 9789025771881
three-half-stars

Angel is een echte straatvechter. Samen met haar moeder woont ze in een ruige wijk, en ze is trots dat ze zich weten te redden. Maar dat kost wel iets: om te kunnen overleven stelt Angel zich flink hard op. Jongens die een oogje op haar hebben hoeven niet in de buurt te komen en ook de rest van haar klasgenoten houdt ze met een grote mond op afstand.
Totdat één meisje door haar pantser weet te dringen: Kayleigh, die nieuw is in de klas en in de flat naast die van Angel blijkt te wonen. Ze maakt iets los in Angel wat ze zelf nog niet kende. Maar voordat Angel weet wat, is Kayleigh weer verdwenen.

Drama Queen zou normaalgesproken niet perse een boek zijn dat ik zelf uit zou zoeken. Toch heb ik hem meegenomen van mijn werk. Dit had twee redenen: ik zag het boek vaak langskomen en daardoor waarschijnlijk erg geschikt voor mijn leerlingen én het boek staat op de queerboekenlijst.

Drama queen gaat over Angel. Angel weet zich prima te redden in de ruige wijk waar ze samen met haar moeder woont. Met haar grote mond en soms haar vuist weet ze iedereen die haar niet aan staat op afstand te houden. Tot ze Kayleigh ontmoet… En dan opeens verdwijnt haar buurmeisje…

Het boek is onderverdeeld in drie jaren. 12, 13 en 15. Hierdoor krijg je een heel stuk van Angel’s pubertijd mee. Ze is geen makkelijk meisje, bijdehand, kort lontje… Ik vond haar heel interessant. Visser weet haar karakter het hele boek duidelijk over te brengen. Ik vond het ook mooi gedaan hoeveel invloed haar omgeving en de mensen om haar heen hadden. Het illustreerde ook heel goed in welke situatie Angel en haar moeder zaten. Die band vond ik trouwens echt prachtig uitgewerkt. Beiden zijn niet perfect en juist daardoor voelt het heel realistisch.

Angel is op zoek naar zichzelf en wie ze wil zijn. De manier waarop ze neer wordt gezet en leert waren sterk. Ik voelde meteen wel een klik met haar. Niet omdat ik me in haar identificeerde, maar juist omdat ze heel overtuigend overkwam. Haar verhaal was er een om verteld te worden en dat zal veel jongeren aanspreken. Vooral omdat het taalgebruik ook niet al te moeilijk is, is het een laagdrempelig boek.

Het boek voelde heel internationaal, maar wel vol met typisch Nederlandse dingen. Ik denk dat een bewuste keuze is: er zijn wereldwijd heel veel tieners die op deze manier opgroeien. Ik hoop dat veel jongeren die zich in dezelfde situatie bevinden zich in Angel’s verhaal kunnen herkennen en dat een ieder die in een andere situatie zit middels Drama Queen kan ervaren hoe anderen het hebben. Zoals ik al zei; het is heel toegankelijk geschreven.

Betekent dit dat het een oppervlakkig boek is? Nee. Er zitten veel interessante maatschappelijke thema’s in om te bespreken of om over na te denken. Hierdoor was het boek anders dan ik had verwacht, maar op een goede manier. Ik ben blij dat ik het boek toch heb meegenomen!

three-half-stars

Tags: , , , ,