Geplaatst op 18 maart 2021 door Emmy in Boeken, Recensie / 0 Comments

Uitgever: Blossom Books | Januari 2021
Genres: Young Adult, Contemporary, Mysterie
Aantal pagina's: 390
ISBN: 9789463491723
four-stars

Deel 1 van een duologie – ‘Dit moet een vergissing zijn. Een man die ik nog nooit heb ontmoet, heeft me zojuist miljarden nagelaten. Zulke dingen gebeuren gewoon niet, punt.’

We fantaseren allemaal wel eens dat we opeens nog ergens een oudtante blijken te hebben van wie we een kapitaal erven. Voor het hoofdpersonage van De erfenis wordt deze droom werke- lijkheid, en dan keer duizend.

De toekomst van Avery Grambs en haar halfzus ziet er niet al te rooskleurig uit. Samen kunnen ze maar net de eindjes aan elkaar knopen en uitzicht op betere tijden is er niet. Totdat Avery hoort dat ze een fortuin heeft geërfd van een filantroop die ze nog nooit ontmoet heeft… en niemand weet waarom.

Om de miljardenerfenis van Tobias Hawthorne in ontvangst te kunnen nemen, moet Avery voldoen aan één voorwaarde: ze moet per direct intrek nemen in Hawthorne House en daar een jaar lang blijven wonen. Helaas wordt het huis ook bewoond door de zojuist onterfde familie (inclusief vier knappe kleinzoons) die op zijn zachtst gezegd niet allemaal even blij zijn met de komst van deze vreemdeling die er met hun geld vandoor gaat. Er is een vraag die iedereen bezighoudt: waarom Avery?

Tot De erfenis verscheen had ik eerlijk gezegd echt nog nooit van het boek gehoord. Ik wist eerlijk gezegd ook niet of het wat voor mij zou zijn: het klonk vooral als heel veel drama en een situatie waarbij de hoofdpersoon verwikkeld zou raken in allerlei romances. Toen ik echter een fantastisch perspakket van Blossom Books ontving, besloot ik het boek toch een kans te geven. Beste keuze ooit, want damn, De Erfenis heeft me enorm positief verrast. Wat een heerlijk meeslepend, dramatisch en meeslepend verhaal!

Avery Grambs knoopt sinds de dood van haar moeder met moeite de eindjes aan elkaar. Ze woont half bij haar half-zus (maar niet helemaal vanwege haar verschrikkelijke vriend) en tja, haar toekomst ziet er niet heel rooskleurig uit. Totdat ze opeens het bericht krijgt dat ze een fortuin heeft geërfd van een filantroop die ze nog nooit ontmoet heeft. De enige eis? Dat ze een jaar lang in zijn landhuis gaat wonen samen met zijn vier onterfde kleinzoons. Niet alleen wil Avery uitzoeken waarom ze het geld gekregen heeft, maar ook wie het op haar gemunt lijkt te hebben.

Binnen een paar pagina’s was mijn ‘urgh, geen zin in drama’ verandert in: GEEF ME MEER DRAMA. Wat was dit boek namelijk genieten! Ik enk dat iedereen zich er wel eens een voorstelling van maakt hoe het zou zijn wanneer je opeens bakken geld erft van een onbekend familielid en dit boek is precies dat en méér. Het verhaal van Avery sleepte me meteen mee, en dat kwam vooral door alle puzzels. Ik wilde dolgraag ontcijferen wat er aan de hand was en ik dook van de ene theorie in de andere en IK MOET GEWOON WETEN HOE HET ALLEMAAL IN ELKAAR ZIT.

Ik werd keer op keer op het verkeerde been gezet en dook van het ene complot in het andere complot. Guilty pleasure alert!

Was het boek dan perfect, Emmy? Nee, dat niet. De aanloop naar de actie vond ik vrij traag. Alsof je in een achtbaan zit die er wel heel lang over doet om naar boven te takelen. Maar daarna donder je wel met een noodgang de actie in. Van mij had het begin ook een iets hoger tempo mogen hebben, maar aangezien ik al snel zo in het verhaal zat (en het leek alsof ik ook even in dat immens grote landhuis woonde) zal ik er niet te lang over klagen.

Ja, de kaft lijkt fantasy en ja, ik lees meer over Europese landhuizen, maar De erfenis is zo heerlijk over de top dat het gewoon uren genieten was. En ja, de kaft lijkt behoorlijk fantasy en dat is het boek dus niet.

De cliffhanger vond ik wel vervelend, want nu wil ik boek twee. Zegmaar: GISTEREN. Echt, Blossom Books, wat hebben jullie me aangedaan!

De erfenis is een positieve verrassing. Een meeslepend en vlot verhaal over iets waar wij veelal van dromen. Het verhaal zit vol puzzels, plottwist en ja, ook een aantal aantrekkelijke kleinzoons.

four-stars