Geplaatst op 21 februari 2015 door Emmy in Boeken, Recensie / 3 Comments

Kroonsz – Marco KunstKroonsz | 12 december 2014
Aantal pagina's: 344
ISBN: 9789047702801
three-half-stars

AMSTERDAM, 1670
Wessels vader, de gerespecteerde arts Zacharias Kroonsz, werkt aan een uitvinding die alle wetten tart: de wetten van de Kerk, de natuur en het leven zelf. Wessel raakt betrokken Bij het onderzoek - angstig voor de gevolgen, maar ook Gefascineerd door de wereld die zich voor hen ontvouwt. Vader En zoon doen een onvoorstelbare ontdekking. De gevolgen zijn Gruwelijker dan ze zich hadden kunnen indenken…

Honderden jaren verstrijken.

ERGENS IN NEDERLAND, 2013
Pink heeft het idee dat ze door een jongen wordt gevolgd. Ze voelt dat er iets niet klopt aan hem. Toch wordt ze op een Onverklaarbare manier door hem aangetrokken. De jongen heet wessel. Wessel Kroonsz. De vreselijke waarheid dringt pas tot haar door als het te laat is…

Kroonsz, opeens was het boek er. Ik las dat het om een historisch boek ging en dat het geschreven is door een Nederlander. Ik besloot dan ook dat ik het wilde lezen. Maar wanneer? Dat is altijd maar de vraag. Ik ging naar de bieb voor een aantal boeken voor school, maar zag dus ook Kroonsz liggen, met die afzichtelijke omslag. Hij past wel, maar hij is wel afgrijselijk.

Aan het begin lijk je af te wisselen tussen het heden en het verleden. Je krijgt de indruk dat deze met elkaar te maken hebben, maar waarom dit is, dat weet je dus nog niet. Langzaam maar zeker kom je daarachter, net als het onderzoek  die de heren Kroonsz verrichten.

Persoonlijk mocht het heden van mij wel achterwege gelaten worden. Ik vond de historische elementen een stuk interessanter, maar omdat er naar het heden gewerkt moest worden, kreeg ik de indruk dat er heel veel informatie miste. Heel veel gevoel. Omschrijvingen die iemand die minder weet van die tijd ook een goed beeld geven. Je merkt namelijk wel dat Marco Kunst zijn onderzoek heeft gedaan, maar toch ook wel weer dat hij veel heeft moeten schrappen in zijn vertelling.

Aan het eind van het boek komen heden en verleden samen tot een spannende conclusie. Maar nu ik zo terugdenk weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik er van moet vinden. Ik heb van het verhaal genoten en zat er ook echt ‘in’, maar zo heel erg bijzonder is het verhaal ook weer niet. Er zitten hele bijzondere stukken in, maar die worden – wat mij betreft – ondergesneeuwd door de andere kant van het verhaal. Pink en Bor, ze deden me helemaal niks. Ze waren voor mij niets meer dan een soort kartonnen figuren. Wessel begon zo sterk, maar met de komst van de anderen? Poef.. Verdwenen. Jammer.

Hoewel het nu lijkt alsof ik mega negatief ben over dit boek, wil ik even aankaarten dat dit absoluut niet de bedoeling is. Het is echt een goed en leuk boek, met voor ieder wat wils. Ik vind het gewoon een ontzettend moeilijk boek om te beoordelen. Het ene moment voel ik 3 sterren, dan weer 4. En alles er tussenin. Het is gewoon een heel degelijk verhaal, maar wat mij betreft had het nog iets dieper mogen gaan. Net een tikkeltje te ver gaan, zou het boek dramatischer maken. Echter. Spannender.

Je merkt dat de schrijver ervaring heeft en dat komt duidelijk over.. Toch voelt Kroonsz soms meer als een jeugdboek dan als een YA. Dit komt mede door het feit dat de personages wat mij betreft niet genoeg lijden.

Kroonsz is een aanrader voor iedereen die eens wil proeven van het historische genre. Ben je helemaal van de geschiedenis, dan kan het zijn dat dit boek je niet helemaal bevredigd.

three-half-stars

Tags: , , , , , ,

3 responses to “Kroonsz – Marco Kunst

1. Mooie recensie!
    Ik heb het boek ook gelezen en vond het wel goed, al ben ik het wel met je eens dat Wessel, Pink en Bor eens ze samen kwamen niet veel meer “waard” waren. Elk afzonderlijk personage had wel iets, maar toen ze samen kwamen in het verhaal, was het net of die kracht viel weg, de karakters waren minder…
    Nuja ben blij dat je Kroonsz alsnog een goed boek vond. Als ik het niet aangeboden had gekregen als recensie-exemplaar, had ik het hoogstwaarschijnlijk ook niet gelezen (en dan puur afgaand op de omslag).

Groetjes!

• Ik heb hem bij de bieb geleend, anders had ik hem ook nooit gelezen. Via een winactie raakte ik wel geïnteresseerd in het boek..Want ik kende het helemaal niet.