Geplaatst op 11 augustus 2019 door Emmy in Boeken, Recensie / 1 Comment

Schrijf je boek in 1 jaar – Jacqueline Zirkzee, Jet Hoogerwaard, Michelle ShantiSchrijf je boek in 1 jaar door Jacqueline Zirkzee, Jet Hoogerwaard, Michelle Shanti
Uitgever: ParisBooks | Juni 2019
Genres: Non-fictie
Aantal pagina's: 275
ISBN: 9789492883544

Schrijf je boek in 1 jaar Schrijf je boek in 1 jaar is de opvolger van de succesvolle Schrijfkalender. Het is jouw steun en toeverlaat wanneer je een boek aan het schrijven bent. In een jaar een boek schrijven en publiceren, kan dat? Ja, dat kan! Lente, zomer, herfst, winter: vanaf nu is elk seizoen jouw schrijfseizoen. Begin wanneer je wilt en gebruik dit boek als leidraad en inspiratie tijdens het jaar van jouw boek. Drie schrijfprofessionals nemen jou vanuit hun eigen expertise mee in het schrijfproces. Onderhoudend, kort en krachtig komt alles aan de orde waar je als schrijver inspiratie uit haalt dan wel tegenaan loopt. Over wat schrijven zo bijzonder maakt en wat een goed manuscript is, tot jouw rol als schrijver bij het uitgeven en de promotie van je boek. De schrijfexperts Jacqueline Zirkzee, Michelle Shanti en Jet Hoogerwaard zijn met elkaar verbonden via hun werkzaamheden voor uitgeverij Paris Books, een initiatief van bestsellerauteur Geert Kimpen.

Het is geen geheim meer dat ik een boek heb geschreven en dit in de loop van 2020 uit zal komen. Daar ben ik mega trots op, omdat het een project is waar ik al meer dan 1,5 jaar mee bezig ben. Een boek schrijven kost veel tijd, energie en doorzettingsvermogen. Drie zaken die ik altijd een beetje onderschat heb (en daardoor nooit eerder écht wat afmaakte). Schrijf je boek in 1 jaar kwam net na mijn contract uit, maar ik had meteen het gevoel dat dit boek mij zeker kon gaan helpen in de toekomst.

Er komt veel kijken bij het schrijven van een boek en je kunt al snel de draad kwijt zijn: door de bomen het bos niet meer zien. Dit boek helpt je om orde op zaken te stellen en is een handige leidraad in het schrijfproces. Drie schrijfprofessionals zetten hun eigen expertise in om jou te voorzien van nuttige tips, oefeningen en uitdagingen, zodat ook jij erin slaagt om binnen een jaar een boek te schrijven.

Een boek bestaat uit zo ontzettend veel elementen. Het is niet zomaar een verhaal waarin een personage wat meemaakt. De plot moet interessant zijn, de personages boeiend en het is ook wel handig als het een beetje bij de doelgroep past. Al deze zaken worden in Schrijf je boek in 1 jaar aangekaart. In verschillende stappen word je uitgedaagd om na te denken over je keuzes en om dieper te graven dan je ooit deed. Alles om van jouw idee een geslaagd boek te maken.

Ik vond het – hoewel ik een aantal zaken al wist – een heel handig boek. Ik heb heel veel tips opgestoken, informatie opnieuw naar boven gehaald en handigheden geleerd die mijn schrijfproces zullen verbeteren. De opdrachten waren leuk en zullen zeker van toepassing komen als ik met mijn nieuwe verhaal aan de slag ga. Daarnaast las het ook nog eens heel lekker weg, wat niet altijd even vanzelfsprekend is bij een non-fictieboek. Non-fictie heeft nogal de neiging om droog te worden, maar dat viel gelukkig ontzettend mee.

Schrijf je boek in 1 jaar is dus een erg nuttig boek voor mij. Niet alles was even nieuw, want veel is ook gewoon heel erg logisch. Toch is het goed om kennis waar je al van op de hoogte bent, te herhalen. Soms zakt het immers weg, waardoor je er tijdens het schrijven niet meer aan denkt. Hier had ik veel aan. Ook hoe de auteurs de voorbeelden in de praktijk toepaste met voorbeelden vond ik heel fijn, evenals de diversiteit qua opdrachten.

Schrijf je boek in 1 jaar is niet alleen nuttig voor beginnende schrijvers: iedereen zal er nuttige tips uithalen, zeker wanneer je vast zit.

Het lezen van Schrijf je boek in 1 jaar heeft me enorm gemotiveerd om weer aan de slag te gaan. Het boek zit vol nuttige tips die ik meteen kan toepassen en ik weet zeker dat wanneer ik vast kom te zitten, ik dit boek erbij zal pakken voor wat extra tips. Daarnaast las het ook nog eens erg lekker weg.

Tags: ,

One response to “Schrijf je boek in 1 jaar – Jacqueline Zirkzee, Jet Hoogerwaard, Michelle Shanti