Mini recensies #27Vliegen door Paulien Weikamp
Genres: Roman, Young Adult
Aantal pagina's: 279
ISBN: 9789045127224
Source: Gekregen
three-half-stars

Spetterende jeugdroman over de verleidingen van de straat (en die van de liefde).

Joyriden met de auto van je ouders en hem dan total loss rijden. Een baantje nemen waar je geen klap mee verdient. Beloftes doen aan een crimineel uit de buurt die je niet kunt waarmaken. Umut doet het allemaal. In de eerste weken van de zomervakantie werkt hij zich totaal in de nesten. Een uitweg ziet hij niet. Maar dan ontmoet hij de geheimzinnige Linda, die precies lijkt te begrijpen wat er in Umut omgaat. Door haar komt hij op een spectaculair idee om alle problemen in één keer op te lossen.

Vliegen heeft me verrast. Dit boek is nogal onder de radar gebleven en ik moet bekennen dat ik hem al lang in de kast had staan en nu alleen op had gepakt omdat hij beschikbaar was bij de online bieb. Het boek is vanwege zijn thematiek echt heel erg bruikbaar in het onderwijs! Het einde frustreerde me echter wel.

Amalia

Mini recensies #27Amalia door Claudia de Breij
Uitgever: Uitgeverij Pluim | November 2021
Genres: Autobiografie
Aantal pagina's: 112
ISBN: 9789493256637
Source: Bibliotheek

Ons eerste echte gesprek voeren we in de werkkamer van haar moeder. Zij op de donkerblauwe bank, ik in een dito fauteuil, onhandig krabbelend in het opschrijfboekje op mijn schoot. Het is een nieuwe Leuchtturm, zo’n chique met lijntjes en paginanummering, door deze schrijfwarenfetisjist speciaal voor dit doel aangeschaft. De bladzijden leeg, het omslag geel. ‘Waarom niet oranje?’ vraagt Amalia. Pas als ik haar aankijk, zie ik haar spottende blik.

Met 'Amalia' zet Claudia de Breij de traditie voort die begon met Hella Haasse die een portret van Beatrix schreef (1955) en Renate Rubinstein die Willem-Alexander portretteerde in 1985 ter gelegenheid van hun achttiende verjaardag. De prinses heeft Claudia de Breij meegenomen naar plekken die voor haar belangrijk zijn, waaronder de Koninklijke Stallen, het strand en haar school. Ze hebben gesprekken gevoerd over haar motivatie om af te zien van haar toelage, over zingen voor jezelf, cocktails maken, over hoe paardrijden helpt je hoofd leeg te maken en over de voor- en nadelen van sociale media. Ook kwam aan de orde wat het koningschap en haar toekomstige rol momenteel voor haar betekenen. Het boek laat zien wie Amalia nu is door de ogen van Claudia de Breij. Het boek bevat foto’s uit het privéarchief van de prinses.

Dit boek wilde ik al een tijdje lezen. Niet omdat ik perse een koningshuis fan ben, maar wel omdat ik het heel interessant vind om te lezen over hoe het is om als tiener (in deze tijd) op te groeien wetende dat je ooit op de troon zal zitten. Het boek is luchtig, persoonlijk en schetst het portret van een intelligente jonge vrouw.

Ga gewoon wat leuks doen

Mini recensies #27Ga gewoon wat leuks doen door Aafke Romeijn
Uitgever: Blossom Books | Mei 2022
Genres: Non-fictie
Aantal pagina's: 288
ISBN: 9789463493215
Source: Bibliotheek
four-stars

In Nederland krijgt 1 op de 5 volwassenen (18-64 jaar) ooit te maken met een depressie. Aafke Romeijn kampt al sinds haar tiende met zware depressies en in 'Ga gewoon wat leuks doen' vertelt ze hier uitvoerig over. In combinatie met haar eigen verhalen bespreekt ze aan de hand van de DSM-5 het klinische gedeelte van de stoornis. Daarnaast duikt ze de geschiedenis in om een beter beeld te krijgen van de ziekte, behandelt ze alom bekende vooroordelen en misverstanden rondom de stemmingsstoornis en geeft ze antwoord op veelgestelde vragen. Uiteraard vertelt ze ook waarom 'gewoon wat leuks doen' haar depressie niet op pauze zal zetten.

'Ga gewoon wat leuks doen' is voor iedereen die kampt met depressies en op zoek is naar herkenning, en voor iedereen die iemand kent en er meer over wil weten.

Aafke Romeijn (1986) is schrijver, muzikant en journalist. Ze studeerde compositie aan het Conservatorium in Den Haag en Nederlandse letterkunde aan de Universiteit Utrecht. In 2018 verscheen haar debuutroman 'Concept M.' en een jaar later volgde het album 'M.', de soundtrack bij het boek. Haar meest recente album 'Godzilla' verscheen in juni 2021, en haar tweede roman '7B' zal in augustus verschijnen bij De Arbeiderspers.

In de Hoofdzaken-serie verschenen eerder al 'Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit' van Bianca Toeps, 'Druks. Mijn onrustige leven met AD(H)D' van Francien Regelink en 'Gevalletje borderline' van Kathelijn Hulshof.

Depressie is mij niet onbekend en daarom wilde ik dit deel van de Hoofdzaken serie graag lezen. Ik was echter ook een beetje bang dat dit boek (te) confronterend zou zijn. Gelukkig viel dat mee. Ik vond het leerzaam en ik kon me al snel bedenken dat depressie zich op verschillende manieren kan uiten. Ga gewoon wat leuks doen is een leerzaam en herkenbaar boek.

Tags: , ,