Geplaatst op 10 juli 2015 door Emmy in Boeken, Recensie / 1 Comment

Ook door deze auteur: Kroonsz
Uitgever: Lemniscaat | maart 2015
Genres: Young Adult, Filosofie
Aantal pagina's: 300
ISBN: 9789047707066
five-stars

Isa wil beroemd worden. Ze ziet zichzelf al de wereld veroveren als haar alter ego Alysha – in alle opzichten een verbeterde versie van zichzelf, vindt Isa. Al jaren werkt ze keihard om die droom te verwezenlijken. Maar haar dromen worden ruw verstoord als ze tijdens een talentenjacht de grond in wordt geboord. In een opwelling neemt ze een overdosis slaappillen en raakt in coma.Ze wordt wakker in het Binnenland, de mythische wereld van haar innerlijk. Die is er slecht aan toe: er heerst armoede, droogte en honger. Alysha, die heerst over het Binnenland, werkt aan een project waaraan alles ten onder kan gaan. Als dat gebeurt, zal Isa sterven. Samen met de ‘nagedachtenis’ van haar overleden broer Seb en haar zevenjarige zelf Ies reist ze door haar eigen psyche, op zoek naar een oplossing en naar andere bondgenoten in de strijd tegen Alysha.Terwijl Isa in het Buitenland in coma ligt, begint in het Binnenland de tijd te dringen. Het wordt steeds duidelijker dat er maar één kan overleven: Isa zelf, of Alysha, haar obsessieve droom…

Geheel als verrassing viel Isa’s droom in de bus… En meteen was ik volledig betoverd door de prachtige omslag. De ogenschijnlijk simpele illustratie verteld ongezien ontzettend veel over het verhaal en past erg goed bij het fonds van Lemniscaat. Ik kan me voorstellen dat het voor sommigen meer over zal komen als een roman of een filosofisch boek. Dat snap ik wel, dit jongerenboek heeft namelijk een erg volwassen tintje.

Filosofie, mythologie, fantasy en psychologie, het komt allemaal aan bod in dit magisch realistische verhaal over Isa; een meisje met dromen over een zangcarrière. Als zij door een overdosis in coma raakt, moet ze het opnemen tegen haar alter ego. Om dit te kunnen doen moet ze een tocht maken door het Binnenland, waar ze geconfronteerd wordt met haar ik.

Ik vond dit werkelijk prachtig beschreven. Marco Kunst had mij met Kroonsz al laten zien dat hij een aardig sterk verhaal kon overbrengen, Isa’s droom heeft me helemaal weggeblazen. De filosofie, de link naar de psychologie.. en natuurlijk de mythologie; allemaal onderdelen waarin ik geïnteresseerd ben. Toch is het niet zo dat het fantasy element de hoogste noot zingt; het namelijk heel subtiel in het boek verweven. Als een droom. Ik vind het boek dan vooral toebehoren tot het magische realisme.

Ik vind het verhaal goed en krachtig beschreven, zonder dat er te veel poespas bij komt kijken. Isa is een prettig personage die je door haar reis echt leert kennen. Ook de bijpersonages zijn interessant. Steeds probeerde ik te achterhalen hoe de relatie tot Isa zou zijn.

Dit is geen verhaal vol bloedstollende actie, maar wel een verhaal over de mysterie van een coma. Ik denk dat iedereen zich wel eens afvraagt of een comapatiënt ergens nog bij bewustzijn is, via een droom of iets anders. Marco Kunst heeft daar met dit boek een bijzonder fantasierijke draai aan gegeven.

Ik vind Isa’s droom een enorme topper die ik iedereen die interesse heeft in de grote menselijke vraagstukken wil aanraden. Het zet je aan het denken en de vormgeving is ontzettend sterk. Daarnaast is Marco Kunst er in geslaagd de vormgeving van zijn wereld in tekst over te brengen.

Enorme aanrader!

five-stars

Tags: , , , , , , ,