Geplaatst op 5 juni 2016 door Emmy in Boeken, Recensie / 0 Comments

A Game of Thrones (Graphic Novel #1)A Game of Thrones Serie: A Game of Thrones Graphic Novel #1
Uitgever: Dark Dragon Books | Juli 2013
Genres: Graphic Novel, Fantasy
Aantal pagina's: 64
ISBN: 9789460781087

Het verhaal van Eddard Stark en zijn familie begint in het hoge, koude noorden van Winterfel. Terwijl in het onherbergzame gebied aan de andere kant van de Muur een nieuwe dreiging ontwaakt, ontvangt het huis Stark het bericht dat Jon Arryn, de Hand des Konings en de pleegvader van Eddard, onlangs is overleden. Koning Robert komt op bezoek en het leven in Winterfel zal nooit meer hetzelfde zijn. Het is duidelijk: de winter komt eraan...

Het epische verhaal naar de bestsellers van George R.R. Martin en de tv-serie van HBO... nu ook als strip!

Op het boekenfestijn kwam ik eens een hele rits met comics tegen van A Game of Thrones. Uiteindelijk besloot ik het eerste deel mee te nemen. Ik ben een groot fan van de boeken en de tv-serie, dus ik was benieuwd of het epische verhaal over Westeros ook in stripvorm voldoende tot z’n recht zou komen.

Het eerste deel verteld echt het begin van de serie en volgt op een vrij getrouwe wijze het boek en ik moet zeggen dat het ook lijkt alsof de tekenaar – Tommy Patterson – ook echt naar de personages van de serie heeft gekeken.

We weten natuurlijk allemaal dat er in de Game of Thrones boeken en afleveringen heel veel gebeurt en dat er ontzettend veel personages zijn. Ik was dan ook bang dat de strip teveel zou overslaan en alleen de highlights van het verhaal zou tonen. Dat is dus niet zo. Er wordt maar een klein stukje verteld en de scenarioschrijver en illustrator hebben een heel rustig verteltempo gepakt. Hierdoor is er veel ruimte voor zeer gedetailleerde tekeningen.

De illustraties zijn concequent van stijl en kwaliteit en zijn sfeervol en expressief. Ik hou wel van deze cartoonstijl. Heel vaak is de omslag van een graphic novel erg mooi, maar valt het binnenwerk tegen. In dit geval dus niet. De verhouding tussen beeld en tekst is ook dik in orde en de sfeer van de serie komt goed naar voren. Alle lof voor Tommy!

Ik ben erg tevreden over deze eerste graphic novel van A Game of Thrones en ik kijk er naar uit om ook de rest van de serie te gaan lezen. Hopelijk liggen er nog een aantal delen bij het boekenfestijn, want dan neem ik ze mee, ongeacht de gaten. Die vul ik later wel eens op.

De graphic novel van A Game of Thrones is een aanrader, ook al is het geen boekje wat daadwerkelijk een toegevoegde waarde heeft als je zowel serie als boek al gekeken heeft. Heb je het boek niet gelezen? Dan is dit een goed alternatief. Door het visuele aspect is het tussen al die personages namelijk prima te volgen. De strip is vrij trouw aan het boek.

got

Tags: , , , ,