Mini recensies #35Niemand door Neil Gaiman
Genres: Fantasy, Young Adult
Aantal pagina's: 277
ISBN: 9789049202323
Source: Recensie-exemplaar
four-stars

‘Eindeloos inventief, meesterlijk verteld en, net als Nim zelf, te intelligent om in één hokje te passen. Dit is een boek voor iedereen. Een boek om dood te knuffelen.’ Holly Black

Nim is een ongewone jongen, die op een ongewone plek woont: hij is de enige levende bewoner van een kerkhof. Als kind werd hij opgevoed door geesten, weerwolven en andere begraafplaatsbewoners. Zo leerde hij over de oude gewoonten in de tijden waarin zijn spookachtige beschermers leefden en heeft hij geleerd hoe hij zichzelf kan vervagen. Kan een door geesten opgevoede jongen de wonderen en verschrikkingen van de wereld van zowel de levenden als de doden wel onder ogen zien? En dan zijn er ook nog de demonen die noch bij de levenden, noch bij de doden horen...

Ik ben echt dol op het werk van Neil Gaiman en ik was dan ook superblij dat Boekerij een aantal van zijn opnieuw uitgeeft in een prachtige limited edition. In eerste instantie had ik nog niet door dat Het kerkhof een nieuwe titel had gekregen (Niemand), maar het paste wel. (Niemand is de hoofdpersoon.). Dit is een erg tof boek en behoort tot een van mijn favoriete van zijn hand. Het is een vrij absurd verhaal (zoals al zijn boeken) over een jongen die opgroeit op een begraafplaats nadat iemand zijn familie heeft vermoord. Het was heerlijk om het na al die jaren opnieuw te kunnen lezen.

De zweetvoetenman – Annet Huizing

Mini recensies #35De zweetvoetenman door Annet Huizing
Illustrator: Margot Westermann
Uitgever: Lemniscaat | September 2017
Genres: Non-fictie
Aantal pagina's: 247
ISBN: 9789047708261
four-stars

Het recht is overal, het is de basis van onze samenleving. Best raar dat kinderen en ook veel volwassenen er zo weinig vanaf weten. In een boek vol waargebeurde verhalen brengt Annet Huizing samen met illustrator Margot Westermann de rechtsstaat tot leven.

En waar gaan die verhalen dan over? Over het zeilmeisje Laura, dat eerst niet en later wel in haar eentje de zee op mocht. Over de man die ‘fuck de koning!’ riep. Over rapper Typhoon die door de politie aan de kant werd gezet omdat hij in een dure auto reed. En over de onterechte veroordeling van Lucia de B. Aan de hand van bekende en onbekende zaken ontdek je als lezer hoe het recht werkt, hoe het soms niet werkt, hoe regels tot stand komen en hoe een rechter zijn oordeel vormt. Ook kom je erachter dat ogenschijnlijk eenvoudige zaken bij nader inzien toch meer haken en ogen hebben.

'De zweetvoetenman' is een boek waarin nieuwsgierigheid en verbazing het uitgangspunt vormen: wat als je per ongeluk de verkeerde vermoordt? Heeft een hond inspraak? Mag je je gestolen fiets terugstelen? Wanneer mag je iemand een knal verkopen? Wat als je een kat in de zak hebt gekocht? En mag je liegen tegen de rechter? En natuurlijk: kun je een boete krijgen voor zweetvoeten? Dit boek laat zien dat het recht overal is, en van iedereen.

De infographics en de cartoonachtige illustraties van Margot Westermann maken de informatie nog overzichtelijker en beter te begrijpen. De zweetvoetenman is een toegankelijk en stoer boek, leuk voor kinderen, jongeren én volwassenen.

De zweetvoetenman is een briljant informatief boek voor jeugd en jongeren (en volwassenen) over rechtszaken en regels. Ik was echt een bofkont dat ik hem voor maar drie euro vond ik de kringloopwinkel.

Eigenlijk is dit boek leuk voor iedereen, omdat allerlei kwesties over wetten en regels op simpele en heldere taal worden uitgelegd. Daarnaast is het grappig, mooi vormgegeven en bovenal: begrijpelijk. Het zit vol annekdotes en voorbeelden, wat het heel leesbaar maakt. Van dit boek leer je gegarandeerd iets.

Klifi – Adriaan van Dis

Mini recensies #35KliFi door Adriaan van Dis
Uitgever: Atlas | Februari 2021
Genres: Roman
Aantal pagina's: 208
ISBN: 9789025470869
Uitgave: eBook
Source: Bibliotheek
three-stars

De aasgieren zweven boven de republiek Nederland. Na een verpletterend warme zomer wordt het land voor het eerst in zijn geschiedenis getroffen door een orkaan. De gepensioneerde bibliothecaris Jákob Hemmelbahn is getuige van een lokale ramp waarbij tientallen mensen omkomen. Jákob wil de verhalen van de overlevenden optekenen, maar wordt daarbij gehinderd door een dreigende censor. Wegkijken en ontkennen is onder de nieuwe politieke orde tot kunst verheven. Jákob sjoemelt, komt in opstand en droomt van grootse daden.

KLIFI is een lyrische vertelling die zich afspeelt in een uitgesteld heden waar nuance ondergronds is gegaan en redelijkheid geschift tot haat. Maar bovenal is het een pleidooi voor naar elkaar luisteren, de kracht van verhalen, lastige vriendschappen en liefde.

Ik heb dit boek een paar weken geleden gelezen en toen schreef ik op ‘Verwarrend, maar ook bijzonder?’. En die mening deel ik nog steeds. Het is een soort dystopisch verhaal waarin Nederland te maken krijgt met allerlei natuurgeweld. Maar het gaat ook over mensen en hun leven. En een nogal bijzondere leider van het volk.

Aan de ene kant is het een roman, aan de andere kant voelt het als een waarschuwing. Heel bijzonder en echt een boek wat je aan het denken zet, maar ik weet niet of de vorm waarin het is gegoten helemaal bij mij past ofzo. Het bleef op sommige vlakken teveel op afstand, waardoor ik geen verbinding voelde met het verhaal. De thematiek vind ik wel heel interessant. Ik had misschien gewoon een dikker boek gewild?

Tags: , , , ,