Mini recensies #26Opgewekt naar de eindstreep door Hendrik Groen
Andere boeken in deze serie: Zolang er leven is
Uitgever: Meulenhoff | November 2020
Genres: Roman
Aantal pagina's: 208
ISBN: 9789029094139
Source: Bibliotheek

Vanwege de sluiting van het verzorgingshuis in Amsterdam-Noord is Hendrik Groen overgeplaatst naar Bergen aan Zee. De Oud-Maar-Niet-Dood-club is uit elkaar gevallen. Af en toe is er een Omanido-reünie waarbij het ouderwets gezellig wordt en de drank ruimhartig vloeit, maar verder is er niet veel meer om naar uit te kijken. Hendrik moet constateren dat de tijd niet meer zo mild voor hem is: hij wordt steeds vergeetachtiger en begint het overzicht te verliezen. Dat levert het nodige gestuntel op. Hij besluit opnieuw een dagboek bij te gaan houden in een poging weer wat meer grip op de werkelijkheid te krijgen. En anders kan hij er in ieder geval nog eens nalezen wat hij allemaal vergeten is.

Het leven wordt er niet aangenamer op als ook in Bergen aan Zee het coronavirus alles op zijn kop zet. En helaas is er geen Evert meer om er foute grappen over te maken, al doet de voorheen zo brave Hendrik zijn best om zijn vriend hierin te evenaren. Gelukkig heeft hij nog drie trouwe vrienden over om hem op het rechte pad te houden: Leonie (88), Frida (10) en Juffrouw Jansen (4). Die laatste is zijn hond, het afscheidscadeau van Evert. Samen met deze bondgenoten sleept Hendrik zich opgewekt naar de eindstreep.

Hendrik Groen… ik sloot hem meteen in mijn hart bij het eerste boek. Dit laatste deel voelde dan ook bitterzoet. Hij bevat minder humor en tja… het einde is genadeloos. Ik ben wel erg blij dat ik het boek eindelijk heb gelezen.

Ik ga leven

Mini recensies #26Ik ga leven door Lale Gül
Uitgever: Prometheus | Februari 2021
Genres: Non-fictie
Aantal pagina's: 348
ISBN: 9789044646870
Source: Bibliotheek

‘Muziek mag niet, daten is verboden, het hebben van vrienden van het andere geslacht is onwettig, je leuk kleden en opmaken is ongepast, ’s avonds buiten zijn is niet geoorloofd, “vieze, immorele” films en series kijken is onaanvaardbaar (en dan bedoel ik geen porno, gewoon een film waarin wordt gezoend), het vieren van verjaardagen of andere heidense feestdagen mag niet, werken met mannen kan niet en ook uitgaan en feesten op festivals is verboden.’

Opgroeien in een streng islamitisch gezin betekent voor Büsra dingen stiekem doen. Stiekem make-up en sieraden dragen, laat thuiskomen, met jongens afspreken en alcohol serveren in een restaurant. Maar het betekent vooral: voortdurend vragen stellen.

‘Moet ik leven als een kamerplant? Moet ik in een huwelijk treden waar alle seks uit is geramd nog voordat het begonnen is, omdat mijn verwekkers een volstrekt humorloze, bloedeloze en Koranvaste lul voor mij hebben uitgekozen? En dan veranderen in een broedkip zoals alle vrouwen om me heen? En de rest van mijn bestaan op die manier slijten? Is dat waarvoor ik leef? Is God dan blij met mijn tragedie?’

In een ongekend eerlijk relaas onderzoekt Büsra met veel humor de grenzen van haar geloof en de gemeenschap waar ze in opgroeit. Als er iemand geen blad voor de mond neemt, is het Büsra wel

Ik ga leven

Ik denk dat bijna iedereen wel over Ik ga leven heeft gehoord, want het liet nogal wat stof opwaaien. Lale Gül vertelt in dit boek over hoe zij haar jeugd in een streng Islamitisch gezin heeft beleefd en hoe ze hier uit los is gekomen. Ik vond het een erg indrukwekkend verhaal en ik vond de afwisseling tussen straattaal en de ‘moeilijke’ Nederlandse woorden juist wel passend. Toch voelt het niet goed dit boek een beoordeling te geven, want ik vind hem ook erg hard. Het wordt een roman genoemd, maar zo heb ik het boek niet ervaren. Juist meer als een betoog/relaas.

Onder een hemel van sproeten

Mini recensies #26Onder een hemel van sproeten door Alex Boogers
Uitgever: Podium | Oktober 2017
Genres: Roman
Aantal pagina's: 374
ISBN: 9789057598364
Source: Bibliotheek
three-stars

Na de dood van zijn vrouw bezoekt Jacob Mantel elke dag een van de meren in het bos, aan de rand van de stad. Het is nu al vierentwintig dagen geleden dat hij een ijsvogel heeft gezien. Bij het meer ontmoet hij Amy, een jong meisje met een verschrikkelijk geheim. Ze schrijft over haar leven in haar dagboek, maar langzaam weet Jacob haar vertrouwen te winnen. De heftige gebeurtenissen in het leven van Amy confronteren Jacob met de demonen uit zijn eigen verleden. Hij heeft aan zijn vrouw beloofd om de onschuld te bewaken. Maar hoe doe je dat?

Onder een hemel van sproeten is een confronterende roman over wraak, vergelding, vriendschap en verzoening.

onder een hemel van sproeten

Dit boek had ik al een tijdje apart staan op school om te willen lezen. Ik had nog niet echt wat van Boogers gelezen, maar ik hoorde er wel veel goeds over. Dit boek was oke: het is interessant om te lezen over bijzondere vriendschappen. Op het einde zit een heel grafische scene die te verwachten was, maar nog steeds walgelijk was.

Tags: ,