Geplaatst op 16 augustus 2021 door Emmy in Boeken, Recensie / 0 Comments

De engelenmaker

Mini recensies #17De Engelenmaker door Stefan Brijs
Uitgever: Atlas | 2005
Genres: Roman
Aantal pagina's: 429
ISBN: 9789045013848

Op 13 oktober 1984 keert na een afwezigheid van bijna twintig jaar Doktor Victor Hoppe terug naar zijn geboortedorp Wolfheim, vlak bij het drielandenpunt in de buurt van Vaals en Aken. De bekrompen dorpelingen reageren argwanend op zijn komst, zeker als blijkt dat hij drie kinderen van een paar weken oud bij zich heeft: een identieke drieling met een schrikwekkende afwijking. Na enkele bijzondere genezingen wordt de dokter toch aanvaard in het dorp en gestaag groeit zijn populariteit. Zijn kinderen zijn echter zelden te zien en dat voedt de geruchten. Langzaam groeit het besef dat ze alle drie ernstig ziek zijn. Maar er blijkt meer aan de hand, niet alleen met de kinderen, ook met de dokter zelf die, gegijzeld door zijn verleden, een beslissing neemt die hem onsterfelijkheid moet bezorgen.

Er zullen aardig wat lezer zijn die De engelenmaker hebben gelezen voor de lijst. Ikzelf heb hem om die reden ook opgepakt: ik wilde het lezen om mijn leerlingen juist te kunnen informeren. Van te voren werd ik al gewaarschuwd: dit zou een heftig boek zijn met een aantal (confronterende) explisiete scenes. Zo werd er op een amateuristische wijze een abortus uitgevoerd. Dit vond ik heftig. Toch was het boek minder zwaar dan ik had gevreesd: ik vond het erg intrigerend en wilde uitzoeken hoe alles zat. Ik vond het boek een groot wtf-gehalte hebben, maar dit zorgde er juist voor dat ik met veel aandacht bleef leken. Het is een boek vol bespreekbare thema’s en met een aantal interessante technieken. Geen gezellig verhaal, maar wel een beeldend – goed in elkaar zittend – boek.

Toen rups een vlinder werd

Mini recensies #17Toen rups een vlinder werd door Bette Westera, Naomi Tieman
Uitgever: Volt | Mei 2021
Genres: Prentenboek
Aantal pagina's: 80
ISBN: 9789021424262

Op een vroege morgen, als Rups in zijn coconnetje zit te wachten tot hij een vlinder wordt, ontmoet hij Eendagsvlieg. Zij is net aan de eerste en laatste dag van haar leven begonnen en heeft geen tijd om met hem mee te wachten. Eenmaal uit zijn cocon gekropen wil Vlinder dolgraag aan Eendagsvlieg laten zien hoe mooi hij is geworden. Maar waar is ze gebleven? Volg Vlinder op zijn zoektocht door de tuin en maak kennis met Oorwurm, die een nieuwe naam wil. Kijk naar de wereld met de wonderlijke blik van Torretje, ga mee op kriebelig avontuur met de Eikenprocessierupsen. En wanneer Glimworm zijn lichtje uitdoet, is het ook voor jou tijd om te gaan slapen…

Toen rups een vlinder werd is een mooi geillustreerd verhalenboek. De tekst wisselt zich af tussen verhaal en vers. Daarnaast vertellen de illustraties ook een verhaal an sich. Vol beestjes en met een emotioneel einde.

The Unofficial Ultimate Harry Potter Spellbook

Mini recensies #17The Unofficial Ultimate Harry Potter Spellbook door Media Lab Books
Uitgever: Media Lab Books | Juni 2019
Genres: Fantasy
Aantal pagina's: 160
ISBN: 9781948174244

The Unofficial Ultimate Harry Potter Spellbook is a beautiful, elegantly designed reference that details all of the known spells cast in the Harry Potter films, books, video games and card games, as well as official Harry Potter spinoffs, such as Fantastic Beasts and Where to Find Them.

Each spell is given its own entry including spell name, pronunciation details, a description of the spell effect, spell casting methods, wand movements, hand movements and vocalizations, plus primary sources in which the spell was used. Readers will also find trivia related to each spell, such as who it was used against, what the outcome was, or what a spell’s unusual history might be.

There are more than 200 spells in all, plus suggestions for strategic spell use and methods for creating origianl spells.

Het is een hele mond vol, dus ik noem hem gewoon even het Spellbook. Ik wilde dit boek al een tijdje hebben want ik hou van nerdy boeken en ik hou van toverspreuken. Daarnaast leek me dit heel handig voor een gezamelijke fanfic, want zo hoef ik niet te blijven googelen. Hij was extra voordelig en ik ben er blij mee. Prima verzamelwerk vol leuke feitjes.

Heb jij naslagwerken van andere boeken, films of series?

Tags: , , ,