Drie boeken om je gelezen boeken in bij te houden

Geplaatst op 9 april 2021 door Emmy in Boeken, Recensie / 2 Comments

Tot een paar jaar terug hield ik – naast Goodreads – ook een schriftje bij waarin ik bijhield welk boek ik wanneer had gelezen en welke waardering ik het boek gaf. Helaas hield ik het een paar maanden niet bij en sindsdien is het me niet meer gelukt het boekje in te vullen. Pure luiheid, natuurlijk. Ik gaf de schuld aan mijn drukke leven en aan het feit dat ik te veel boeken lees om het rustig bij te houden. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de boeken waarin je bij kunt houden wat je hebt gelezen. Ze bevatten 1. te weinig ruimte voor mij en 2. ik wil gewoon lezen en mijn recensies bewaar ik wel voor mijn blog. Toch denk ik dat het lezers kan helpen om (voor zichzelf) een goed beeld te vormen. Vandaag wil ik dan ook drie boeken bespreken waarin je je gelezen boeken kunt bijhouden (en meer).

My reading journal

My reading journal verscheen een aantal jaar geleden bij Young & Awesome. Het is een klein en handzaam boekje: je neemt het gemakkelijk mee. Ik denk dat dit boekje ook heel leuk is wanneer je op vakantie gaat of even ergens anders bent dan thuis. Het is een stevige hardcover met een fijne vormgeving.

Echter is dit boek meer een journal dan dat het gericht is op het bijhouden van gelezen boeken. Je begint met een paspoort en daarna volgen heel veel leuke vragen. Van je favoriete slechterik tot de personages wiens telefoonnummer je zou werden. Voor elke vraag is een hele pagina beschikbaar, waardoor je alle ruimte hebt om los te gaan. Dit vult ongeveer de helft van het boekje.

Daarna volgt een checklist met gelezen boeken, die je kunt noteren op auteur. Je kan natuurlijk ook op titel werken als je dat wilt. Er staat ook ruimte voor een wishlist, releasedate en uitgeleend aan in. De laatste twee ‘bouw’ je gemakkelijk om naar een ‘gelezen’ lijst. En daarmee kan je dus een jaar aan boeken vullen. Er is ook nog ruimte voor extra notities. Stel, ik zou nu een jaar op wereldreis gaan, dan zou ik dit zeker meenemen en invullen.

Het is jammer dat er niet echt ruimte is voor je gelezen boeken op datum, maar met een beetje creativiteit krijg je dat wel verwerkt in het boekje. Ook zitten er een aantal boekenleggers in het boek verstopt die je kunt uitknippen. Dit maakt het een ideaal boekje voor onderweg. Het is ook het meest creatieve boekje van de drie.

Boekenboek – een journal voor 100 boeken

Uitgeverij MUS heeft onlangs een boekenboek uitgegeven met daarin plek voor 100 boeken. Dat zijn er nogal wat! Nog steeds niet genoeg voor een heel jaar voor mij, maar wel voor de meeste lezers. Ook dit boek is een luxe hardcover in een vrij handzaam formaat. Waar My reading journal een elastiek heeft, heeft het boekenboek een leeslintje. Het is dikker dan het eerste boek.

De vormgeving is strak en wat ik zelf een enorme plus vind, is dat er aan de zijkant allemaal tapjes in het boek staan. Zo zie je in een oogopslag waar je in het boek bent. Je hebt de volgende tapjes: boekenkast, wensenlijst, favorieten, trackers, challenges, quotes en leesverslagen. Dit voelt enorm compleet aan: echt een journal voor lezers.

Voor de meeste dingen is genoeg ruimte. Niet dat mijn boekenkast in het boek past, maar stel je maakt daar je ‘gekocht dit jaar’ van, dan moet het wel passen.

De challenges vind ik zelf erg leuk. De boel is mooi straks en geheel vormgegeven: je kan er zelf nog echt je eigen ding van maken.

Het grootste deel van het boek wordt gevuld met leesverslagen. Een boek per spread. En daar kan je alle informatie kwijt die ik bijvoorbeeld ook schrijf in een recensie. Wederom: stel ik zou een hele tijd weg zijn en even niet kunnen bloggen, dan zou ik zo’n boek als dit meenemen en gebruiken om aantekeningen in te maken. Misschien doe ik dat wel als we op vakantie gaan volgend jaar!

Het boeken dagboek

Dit boek is alweer een paar jaar geleden uitgegeven door Blossom Books en geĂ¯llustreerd door Caroline Cracco. Het ziet er werkelijk prachtig uit, maar is (voor mij) minder praktisch. Het is vrij groot en heeft voor mij te weinig plek. Mijn exemplaar wilde ik gaan gebruiken voor de leesbeesten leesclub, maar na 1 leesclub ben ik het vergeten dus tja. #loser. Misschien pak ik het wel weer op, want het idee is leuk.

Waar de andere boeken vrij in elkaar gedrukt zijn qua vormgeving, is Het boekendagboek ruimer opgezet. Met mijn hanenpoten vind ik dat natuurlijk erg fijn.

Naast ruimte voor het bespreken van boeken zitten er nog wat extraatjes in.

Mijn droom is uiteindelijk om zelf ooit een reading challenge boek te mogen maken. Met daarin allerlei zaken die ik zelf fijn zou vinden in zo’n boek.

Maak jij gebruik van een reading journal?

Tags: ,

2 responses to “Drie boeken om je gelezen boeken in bij te houden

1. Ik heb net als jou er een bijgehouden tot ik het een tijdje niet deed…en idd niet meer voor elkaar gekregen het weer bij te gaan houden helemaal. Ben het wel weer van plan, maar ben nog op zoek naar een goed boekje ervoor dat ook geschikt is voor mijn handschrift (ik schrijf best groot nml) en bij de meeste zitten de regels op vrij kleine afstand al bij elkaar wat voor mij niet echt lekker schrijft. Maar wie weet kom ik er eentje tegen waar het perfect bij is en ga ik het wel weet bijhouden. Nu hou ik het via goodreads bij đŸ™‚

Xxx

2. Ik heb er zelf geen. Het enige dat ik heb is mijn bullet journal waarin ik vrij bondig noteer wat ik elke maand lees maar dan zonder recensie erbij. Ik ben ooit wel een papieren Goodreads gestart maar dat notitieboek loopt ondertussen hopeloos achter. De Reading Journal van Charlotte (Charami) vind ik wel steeds heel mooi om te zien. Ze werkt met gewone notitieboekjes maar versiert ze helemaal en werkt met een eigen lay-out.