Geplaatst op 17 april 2015 door Emmy in Boeken, Recensie / 4 Comments

in zijn bestsellerreeks A Song of Ice and Fire heeft geschapen op spectaculaire
wijze tot leven komt. In dit officiële boek bij de serie biedt Bryan Cogman,
een van de scriptschrijvers, de lezer een exclusieve blik achter de schermen van
de eerste twee seizoenen. Hoofdrolspelers, schrijvers en medewerkers op de
set vertellen over hun ervaringen, geven interessante achtergrondinformatie
en leggen uit hoe de gebeurtenissen in de Seven Kingdoms naar het scherm
zijn vertaald. Talloze niet eerder gepubliceerde foto's, originele kostuumontwerpen en concepttekeningen maken het verhaal compleet. Daarnaast bevat Achter de schermen van HBO's Game of Thrones gedetailleerde kaarten, familiestambomen, beschrijvingen van de ontstaansgeschiedenis van de verschillende koninkrijken en allerlei leuke wetenswaardigheden die liefhebbers van de serie in staat stellen om nog dieper in de wereld van de Starks, Baratheons en Lannisters te duiken. Deze schitterend vormgegeven uitgave, die van een voorwoord is voorzien door George R.R. Martin zelf, is een waardige aanvulling op een serie die is uitgegroeid tot een cultureel fenomeen - en voor alle fans de uitgelezen manier om zich voor te bereiden op een nieuw seizoen Game of Thrones!

Hoera, het Game of Thrones seizoen is weer begonnen! Al sinds het eerste seizoen zit ik elk jaar in april voor de buis geplakt om niks te missen van het epische fantasy spektakel dat HBO heeft neergezet. Ondertussen zijn we aanbeland bij het vijfde seizoen en is het tijd om een beetje terug te blikken op de vorige seizoenen door middel van de Achter de schermen boeken die uitgeverij BBNC op de Nederlandse markt heeft uitgebracht. Een tijdje terug kon je mijn recensie over het boek over seizoen 3 en 4 lezen. Ditmaal mocht ik van BBNC ook het boek met seizoen 1 en 2 recenseren.

Net als het eerder verschenen boek zit ook dit boek weer vol met uitleg over hoe een enorme serie als Game of Thrones tot stand komt. Auteurs en producers komen aan het woord, maar ook kostuumontwerpers en de ontwerpers van de set. Dit maakt het allemaal tot een verrassend compleet geheel wat er verzorgd uitziet (beter verzorgd dan het andere boek).

Ook dit boek bestaat uit verschillende hoofdstukken, waarbij er steeds een andere regio van de serie wordt besproken. Dit zorgt er meteen voor dat je geheugen wordt opgefrist. Als je helemaal bij bent, dan weet je natuurlijk al meer.. Toch is het goed om je weer even in te lezen.

De vertaling is prima, zij het dat sommige quotes wel heel letterlijk zijn vertaald. De namen zijn origineel gebleven, waardoor het beter te volgen is voor mensen die alleen de serie kijken en de Nederlandse boeken niet hebben gelezen. Het leest lekker weg, ook al bestaat het voornamelijk uit interviews. Door de toevoeging van mooie afbeeldingen en voorbeelden, is er een goede afwisseling tussen tekst en beeld.

Het enige wat ik miste is de vergelijking met het boek.. maar aan de andere kant gaat dit boek daar ook helemaal niet over.

Persoonlijk vind ik dit boek een must voor iedere Game of Thrones fanaat. Het brengt net wat meer diepgang aan de serie en ligt elementen toe die je anders over het hoofd zou zien. Persoonlijk vind ik het altijd fascineren hoe een film of serie gerealiseerd wordt, dus dan zijn dit soort boeken echt ideaal. Zit jij ook weer helemaal in de Game of Thrones sfeer? Lees dan zeker dit boek!

five-stars

Tags: , , , , , ,

4 responses to “Achter de schermen van HBO’s Game of Thrones, seizoen 1 en 2