Mini recensies #39De geschiedenis van mijn seksualiteit door Tobi Lakmaker
Uitgever: Das Mag | Februari 2021
Genres: Biografie, Non-fictie
Aantal pagina's: 223
ISBN: 9789493168640
Source: Bibliotheek
three-stars

'De geschiedenis van mijn seksualiteit luidt: dat ik altijd op zoek ben geweest naar iemand die de deuren en ramen zou sluiten, zou zeggen: en nu is het goed. Meer concreet viel ik eerst op mannen en toen op vrouwen, natuurlijk altijd al op vrouwen, op Muriël de roodharige bijlesdocente met de lange benen, op wie niet, maar ik hield mijn ogen of iets anders erg cruciaals ongeopend. Dat doet ook eigenlijk weinig ter zake.'

De geschiedenis van mijn seksualiteit is het messcherpe en onconventionele romandebuut van Tobi Lakmaker, ooit tot muze verklaard en later tot lesbische fundamentalist. Een essentieel werk, gedurfder geschreven dan Frenkie de Jong voetbalt. Over het genie dat Tobi Lakmaker is, was of had moeten zijn.

Ik hoorde best wel wat positieve dingen over dit boek, maar ik vond het niet heel bijzonder. Gewoon iemand die vertelt over wat diegene heeft meegemaakt op het gebied van relaties en seksualiteit. Het is goed geschreven, maar het verhaal zelf is weinig bijzonder?

Het boek der deuren – Gareth Brown

Mini recensies #39Het boek der deuren door Gareth Brown
Uitgever: LS Amsterdam | Februari 2024
Genres: Magisch realisme, Roman
Aantal pagina's: 431
ISBN: 9789021039541
Source: Bibliotheek
three-half-stars

De New Yorkse boekverkoper Cassie Andrews leidt een nietsvermoedend leven totdat een van haar trouwste klanten plotseling overlijdt in haar boekwinkel. In zijn handen vindt Cassie een boek met een bijzondere boodschap op de eerste bladzijde: Dit is het Boek der deuren. Hou het in je hand en elke deur is iedere deur. Diezelfde avond stapt ze door haar slaapkamerdeur naar Venetië en weer terug in een oogwenk.

Het is het begin van een avontuur als geen ander. Maar wat Cassie dan nog niet weet is dat er andere magische boeken zijn. Boeken die zowel prachtige als monsterlijke dingen kunnen doen. Samen met haar huisgenoot Izzy wordt Cassie plotseling geconfronteerd met een wereld vol geweld en gevaar. En de enige persoon die hen kan helpen, Drummond Fox, de man die in het bezit is van een geheime bibliotheek vol magische boeken, is op de vlucht voor zijn eigen demonen.

Er is een kwaad op pad, vastbesloten alle boeken in handen te krijgen. En Cassies boek is een boek om voor te sterven…

Het boek der deuren is zo’n boek waar je online haast niet meer omheen lijkt te kunnen. Het idee van boeken waarmee je deuren naar andere plekken kon openen, sprak zo tot de verbeelding dat ik het graag wilde lezen. Ik vond het boek tof, maar gaandeweg verloor ik mijn concentratie. Het stukje tijdreizen had van mij niet gehoeven: zonder was het boek ook prima geweest. Ik vond het begin het sterkte. Plus de vriendschap tussen Cassie en Izzie. Het einde maakt alles mooi rond, maar verder vind ik het lastig te bepalen of ik het boek nou echt goed vond of niet?

De prins van trots & De koning van de Hel – Kerri Maniscalco

Mini recensies #39De prins van Trots door Kerri Maniscalco
Ook door deze auteur: De prins van toorn
Serie: Koninkrijk der zonden #2
Uitgever: Boekerij | September 2023
Genres: Fantasy
Aantal pagina's: 414
ISBN: 9789022597866
Source: Recensie-exemplaar
three-half-stars

Eén zus. Twee duistere prinsen. Oneindig veel bedrog, met een vleugje wraak... Welkom in het Koninkrijk der Zonden.

Nadat ze haar ziel heeft verkocht om koningin van de Verdorvenen te worden reist Emilia naar de Zeven Cirkels met de charmante prins van Toorn, waar ze kennismaakt met een verleidelijke wereld vol duisternis en illusie. Ze belooft zichzelf het hoofd koel te houden en alles op alles te zetten om haar geliefde zus Vittoria te wreken... Zelfs als dat betekent dat ze het aanzoek van de prins van Trots, de koning der demonen, zal moeten accepteren.

De eerste regel aan het hof van de Verdorvenen is: vertrouw niemand. En door de achterbakse prinsen, luxueuze paleizen, mysterieuze feestuitnodigingen en tegenstrijdige aanwijzingen naar wie haar tweelingzus werkelijk heeft vermoord, voelt Emilia zich eenzamer dan ooit. Kan ze Toorn, haar voormalig bondgenoot, wel vertrouwen, of houdt hij gevaarlijke geheimen achter over wie hij echt is?

Mini recensies #39De koning van de hel door Kerri Maniscalco
Serie: Koninkrijk der zonden #3
Uitgever: Boekerij | Februari 2024
Genres: Fantasy
Aantal pagina's: 382
ISBN: 9789022597880
Source: Recensie-exemplaar
three-half-stars

Emilia kan nauwelijks bijkomen van de schokkende ontdekking dat haar tweelingzus Vittoria nog leeft. Voordat ze de demonen uit haar verleden onder ogen kan komen, moet Emilia de ver­leidelijke Prins van Toorn gaan opeisen. Ze verlangt niet alleen naar zijn lichaam, ze wil ook zijn hart en ziel, maar juist die wens kan de ­demon niet in vervulling laten gaan.

Als een hooggeplaatst lid van Huize Hebzucht wordt vermoord, begeven Emilia en Toorn zich naar de demonenrechtbank. Het bewijs wijst naar Vittoria als de moordenaar en ze wordt al snel tot vijand van de Zeven Cirkels verklaard. Ondanks haar verraad zal Emilia er alles aan doen om de vraagtekens rondom het misdrijf op te helderen en er voor eens en voor altijd achter te komen wie haar zus werkelijk is.

Deze boeken doe ik even samen omdat ik ze direct achter elkaar heb gelezen na heel lang uitstellen. Het eerste boek wist met niet helemaal te overtuigen, maar aangezien ik de hele serie had staan, wilde ik hem toch wel uitlezen. Het was oké, maar het heeft me niet van mijn sokken geblazen. De spice neemt in elk boek toe, trouwens. Veruit de meeste mensen zijn laaiend enthousiast over deze serie, dus dat ik hem ‘wel aardig’ vond, is puur omdat het boek mij niet ligt. Waarom niet? Geen idee. Maar hey, ik ben blij dat ik de rest wel een kans heb gegeven. Ze lezen vlot weg.

Tags: , , , ,