Geplaatst op 24 december 2011 door Emmy in Boeken, Recensie / 0 Comments

‘Het uur van de engelen’ door Danielle TrussoniHet uur van de engelen Serie: Angelology #1
Andere boeken in deze serie: Stad van de Engelen
Uitgever: A.W. Bruna | 2010
Aantal pagina's: 486
ISBN: 9789022996706

Als twaalfjarig meisje is Evangeline door haar vader naar het St. Rose Klooster in New York gebracht. Nu, elf jaar later, wordt haar rustige leven op zijn kop gezet wanneer ze tijdens haar werk in de bibliotheek een opmerkelijk verzoek van dhr. Verlaine, een onderzoeker, ontvangt. Hij vraagt naar specifieke correspondentie met de moeder-overste uit 1943 en 1944. Evangeline wil weten wat die jaartallen betekenen en komt zo achter de geschiedenis van een eeuwenoude en verborgen strijd: het conflict tussen de Angelogisten, engelengeleerden, en de verschrikkelijk mooie, maar uiterst gevaarlijke afstammelingen van engelen en mensen, de Nephilim. Evangeline blijkt zelf in de traditie van de Angelogisten te staan. Ze begint haar missie te begrijpen. Samen met Verlaine zal ze om te achterhalen wat de Nephilim van plan zijn en zo de aarde te behoeden van de ondergang al haar moed en kennis moeten aanwenden. De strijd is nog niet voorbij…sterker nog, hij vlamt in alle hevigheid weer op.

Het uur van de Engelen stond al meer dan een jaar op mijn verlanglijstje en enkele maanden geleden kon ik hem redelijk goedkoop op het boekenfestijn kopen. Hij heeft echter voor die maanden op mijn ‘te lezen’ boekenplank gestaan en afgelopen week zag ik eindelijk de tijd en de zin om het boek erbij te pakken.
Het boek gaat over Evangeline, een 23 jarige non uit het St. Rosa klooster, een klooster waar vooral engelen worden geëerd. Ze weet dat engelen bestaan door haar opvoeding in het klooster, maar dat haar altijd rustige leventje zo in de war zou komen had ze niet verwacht. Al snel komt ze in samenwerking met een onderzoeker achter dat afstammelingen van de gevallen engelen, Nephilim zich onder de mensen bevinden en dat deze nou niet echt engeltjes zijn, om het zo maar te zeggen. Ze zijn uit op de onderwerping van de mensheid en hun superieurheid te laten groeien. Hiervoor hebben ze een lier nodig, die hun ziektes zal genezen en hen hun hemelse krachten terug zal geven. Dit mag echter niet gebeuren, dus Evangeline kan niet anders dan ten strijde trekken.
Gaandeweg kom je tijdens het boek veel te weten over de hoofdpersonen en hun geschiedenis. Hoe ze zijn geworden tot hoe ze nu zijn en wat hen tot hun daden drijft. Het is zo geschreven dat het net is alsof je er bij bent, zo helder. Trussoni weet als geen ander duidelijke scenes te scheppen die uitstekend geschikt zouden zijn voor een verfilming. In 486 bladzijdes word je meegetrokken in de geheime wereld van de angelogie, zonder dat het een religieus gezwam wordt. Het schept een nieuwe kijk op engelen en daarbij bijna het gevoel dat deze Nephilim wezens zich echt onder ons zouden kunnen bevinden.
Om het boek literair te noemen, vind ik het te ver gaan, maar het is zeker een lekkere weglezer die je een aantal uren lekker zullen vermaken. Zeker als je houdt van schrijvers als Dan Brown is het een aanrader om eens op te zoeken, want Danielle maakt slim gebruik van vergaarde research van bijvoorbeeld bijbelstukken om haar verhaal kracht te zetten.