Onlangs gelezen boeken

Geplaatst op 21 september 2024 door Emmy in Boeken, Recensie / 0 Comments

Ik heb nog een hele stapel boeken in de kast staan die ik onlangs heb gelezen en wel even kort wil bespreken. Normaliter maakte ik daar dan mini-recensies van – of ik dwong mezelf toch volledige recensie te schrijven. Daar wil ik wat relaxter in zijn, dus ik bespreek weer kort een aantal boeken. Wie weet inspireert het je!

Follow me to the yew tree van Desirée M. Niccoli was een stuk dunner dan ik had verwacht. Ik was er dus zo doorheen. Toch volg je een heel avontuur van twee personages die voorbestemd zijn om samen te komen, waarvan er eentje moet sterven. Het zit leuk in elkaar, heeft een magisch randje en gaat over het te slim af zijn van de dood. Leuk feitje: ik kocht dit boek mede vanwege de inhoud natuurlijk, maar ook omdat het zich afspeelt in Ierland en en de vrouwelijke hoofdpersoon (vernoemd naar Ierland) de tweede naam van mijn dochtertje heeft (Eireann).

The familiar is het nieuwste boek van Leigh Bardugo en hoewel ik ook twee keer nodig had om verliefd te worden op haar andere adult fantasy, was dit minder mijn ding. De setting was wel mooi beschreven, maar gewoon niet mijn ding. Wel jammer, want het concept vond ik tof en normaal hou ik wel van adellijk gekonkel.

Indigo van Roxanne Wellens was voor mij een positieve verrassing. Mijn voorkeur ligt altijd op fantasy, maar toch heb ik ontzettend van dit boek genoten. Indigo’s eigenzinnigheid sprak me aan en als neurospicy persoon herkende ik me ook erg in haar. Ik vond het een erg fijn boek, vooral omdat de hoofdpersoon ook meer van mijn leeftijd was (tja, ik groei toch op he).

Ook las ik The Unfortunate side effects of heartbreak and magic van Breanne Randall. Een leuk boek over een jonge vrouw die het vermogen heeft om magie in haar baksels toe te voegen. Maar magie heeft een prijs en haar vloek is dat haar hart vier keer zal breken. Het boek is een stuk duisterder dan ik had verwacht en sommige stukken raakte me enorm. Het is eigenlijk helemaal geen romance, want de romantiek in dit boek is maar een klein onderdeel. Het gaat veel meer over familie(banden). Wat ik wel gek vond was dat er meerdere malen benoemd werd dat het echt geen heksen waren en ook meerdere malen werd er beschreven dat ze naar de kerk gingen, zonder dat het een functie had. Ik vind het jammer dat anno nu er nog zo veel taboe op hekserij zit. Maar goed… Verder vond ik het een leuk boek!

Tot slot Norse gods van Johan Egerkrans. Ik zag dit boek in Denemarken in een museum liggen en op het moment dat ik weer in de auto stapte, had ik spijt dat ik het niet gekocht had. Ik dacht dat ik hem wel makkelijk online kon vinden, maar dat viel echt vies tegen. Uiteindelijk heb ik hem gelukkig – voor evenveel als in het museum – bij de auteur zelf kunnen kopen. Inclusief handtekening en artprint. Win win!

Het is een prachtig boek over de Noorse mythen, vol sferische illustraties. Echt een aanrader! Mocht je het boek te pakken kunnen krijgen en graag leest (of werkt) over/met de goden uit het Noorden, dan wil je dit boek hebben. Hij is gelukkig wel vrij makkelijk als ebook beschikbaar.

Dit waren weer vijf compleet verschillende verhalen. Van de een heb ik meer genoten dan van de ander, maar ze waren eigenlijk ook niet echt met elkaar te vergelijken. Ik ben natuurlijk wel heel benieuwd of er wat tussenzit waarvan jij denkt: dit lijkt me een tof boek. Laat je het me weten in de reacties?

Tags: , ,