Nog meer boeken die ik de laatste tijd las…

Geplaatst op 15 augustus 2024 door Emmy in Boeken, Recensie / 0 Comments

Vandaag zit mijn vakantie er officieel op en begin ik weer aan het gewone leven. Weer lekker het ritme in en aan de slag met 1500+ jongeren elke dag. Ik heb er zin in! Ik had de vakantie echt nodig om tot rust te komen. De vakantie had hoogte- en dieptepunten en ik ben mezelf vaak tegengekomen. Ik wil dit schooljaar veel meer achter mijn eigen vuurtje aan. Dingen doen waar ik energie van krijg. Waar ik plezier in heb. En dat betekent ook dat ik keuzes moet maken.

Anyway. Ik wil weer een aantal boeken die ik pas las onder de aandacht brengen. Handig dat nieuwe boekenrekje!

Mortal Follies van Alexis Hall las ik in een dag uit. Ja, je hoort het goed. Binnen een dag! Ik had mezelf getrakteerd op een solo dagje sauna. Het was bloedje heet en ik was ergens bang dat ik de hele dag last zou hebben van het niet los kunnen laten van de buitenwereld, maar dat bleek gelukkig niet het geval. Het was héérlijk en ik las gewoon 1,25 boek! Mortal Follies was er een van. Een heerlijke queer cozy fantasy. Denk aan Bridgerton, maar dan queer en met fantasyelementen. Ik heb ervan genoten. Het was leuk geschreven, het las lekker vlot weg en het was niet te zwaar, als je snapt wat ik bedoel. Zeker een aanrader!

Max Havelaar is een klassieker van de Nederlandse literatuur en behoord tot de canon van Nederland. Dit boek wordt natuurlijk elk jaar veel gelezen op school en daarom wilde ik het zelf ook lezen. Het was een prima boek en goed te lezen ook, maar tegelijkertijd ook wel een beetje saai. Het is goed om dit boek te koppelen aan de tijdgeest van toen en daarom snap ik waarom het boek zo veel gelezen wordt. Is het mijn favo? Nee. Dat niet.

A wizard’s guide to defensive baking van T. Kingfisher vond ik echt een heel grappig boek. Ik heb me echt vermaakt met deze cozy fantasy over een wizard met een zuurdesembrood starter als familiar. Het stak lekker de draak met alles en past helemaal in de stijl van Legends & Lattes. Zeer vermakelijk en grappig, zeker wanneer je bijvoorbeeld D&D speelt.

Schilderslief van Simone van der Vlugt had ik zelf helemaal gemist, tot er een collega over begon. Ik reserveerde het boek en las het in de vakantie. Ik ben dol op haar historische werken en ik dit boek vond ik erg leuk (en spannend). Ik zag het allemaal heel filmisch voor me en ik vond de tijdgeest heel duidelijk overkomen. Genieten!

The invocations van Krystal Sutherland is een van de tofste boeken die ik de afgelopen tijd heb gelezen. Normaal zou ik er een uitgebreide recensie over schrijven, maar dat lukt me nu niet echt. Dit boek was mega verslavend: lekker duister, vol verrassende wendingen, girl power en een vleugje witchcraft. Echt heel tof.

The weaver & the witch queen van Genevieve Gornichec vond ik een ontzettend gaat boek. Ik vond haar debuut ook heel gaaf, maar deze misschien nog wel toffer. Als je houdt van geschiedenis, Vikingen, hun magie en girlpower, dan wil je dit boek lezen. Prachtig geschreven en ook heel beeldend. Nu ik zelf ook veel met Noordse magie werk, wat dit boek een feest van herkenning.

Brug der zielen van V.E. Schwab was weer fantastisch. Wat een heerlijke reread. Ik vind het zo jammer dat er niet nog tien boeken in deze serie komen. Dit is een heerlijke griezel middlegrade en het feit dat ik alle drie de steden ken, maakt deze serie nog een tikkeltje leuker. Echt een aanrader en ook dit derde deel is goed geslaagd.

Tot slot: The book that wouldn’t burn van Mark Lawrence. Deze mega pil heb ik geluisterd en ik vond het echt een tof boek. Heel sfeervol en het zit meesterlijk in elkaar. Het duurde even voordat alle puzzelstukjes voor in elkaar vielen, maar ik ben echt ontzettend blij dat ik dit verhaal heb kunnen luisteren.

Over Powerless wil ik wel een aparte blogpost schrijven, dus stay tuned!

Welke boeken heb jij de afgelopen tijd gelezen?

Tags: , ,