Geplaatst op 12 september 2014 door Emmy in Boeken, Recensie / 7 Comments

Het Boek Des Levens (All Souls Trilogy #3) – Deborah HarknessHet boek des levens Serie: All Souls Trilogy #3
Andere boeken in deze serie: Allerzielen
| augustus 2014
Aantal pagina's: 608
ISBN: 9789022564325
five-stars

Diana Bishop, historicus en heks, en haar geliefde Matthew Clairmont, wetenschapper en vampier, komen na hun avonturen in het verleden weer in het heden terecht. Hun zoektocht naar het magische manuscript dat de kennis bevat van alle levende soorten op aarde, zorgt voor nieuwe gevaren, ontmoetingen met oude vijanden en stelt hun allesomvattende liefde voor elkaar opnieuw op de proef. De reis brengt dit bijzondere paar naar eeuwenoude familiehuizen en hypermoderne laboratoria, van de paleizen van Venetië tot de meest hightech wetenschappelijke centra van de wereld. Zullen ze eindelijk ontdekken wat de heksen al zo veel eeuwen weten?

Koop ‘Het Boek des Levens’, hier

Al maanden – sinds ik boek 2 uitlas – keek ik uit naar de ontknoping van deze trilogie. En ik stond dan ook te springen toen ik Het boek des levens van de Boekerij ontving als recensie-exemplaar. Ook met het oog op Deborah’s bezoek in Nederland kon ik het niet laten meteen in dit enorme boek te beginnen. Meer dan 600 heerlijke pagina’s vol met de avonturen van vampier Matthew en heks Diana. En het kan me geen bil schelen dat Diana weer de allersterkste heks ooit lijkt te zijn. Ik hou van haar. Ik hou van haar moed, haar karakter, haar magie, haar doorzettingsvermogen en bovenal: haar familie.

Matthew en Diana zijn weer terug in de juiste tijd. Diana is zwanger van een tweeling en een van Matthew’s zoons – Benjamin – blijkt een groot gevaar voor niet alleen hun familie, maar ook voor het voortbestaan van alle schepsels. Om alles op te lossen moet Diana eerst geaccepteerd zien te worden door Matthews’ vampierenfamilie, maar ook door het covernant van de schepsels. Alles loopt uiteindelijk af in een spannende en bijzondere ontknoping.

En ik heb van elke pagina genoten. Geen moment werd het saai en was het zware kost. Ja, ik heb af en toe wat anders gelezen tussendoor, maar alle details uit het boek bleven goed in mijn hoofd zitten. Het was niet erg dat ik het boek af en toe heb weggelegd, want eigenlijk wilde ik helemaal niet dat het over zou zijn. Want deze trilogie is me echt naar mijn hart gaan staan.

Voor mij was dit boek een perfect einde van de trilogie. Het is niet overdreven of opeens heel erg ver gezocht. Wat mij betreft is het een kloppend plaatje.. Ondanks dat het – na wat schijnt – behoorlijk lang geduurd heeft voordat dit laatste boek verschenen is. Ik kan alleen maar zeggen dat het het wachten waard is! Maar dat hoef ik fans van deze serie natuurlijk niet te vertellen. Ik denk dat ik beter degene die deze serie nog niet hebben gelezen kan overtuigen dit wel te gaan doen. Want a. hij is nu volledig uit. b. de eerste twee boeken zijn verschenen in midprice, dus maar 12,50 per stuk! en c. dit heeft alles wat de meeste YA lezers ook leuk vinden: maar dan is het wat volwassener.

Het algehele verhaal zit vol met romantiek. Er zitten bijzondere wezens in, als heksen, demonen en (favoriet bij velen) vampiers. Deze stoere sexy mannen en vrouwen glitteren niet als Edward (gelukkig), maar zijn zoals ze moeten zijn: gevaarlijk, maar woest aantrekkelijk. Daarnaast zit er een flinke dosis magie in, die zelfs de mogelijkheid tot tijdreizen geeft, zoals wat er gebeurt in boek 2. Er zit actie in, romantiek, heerlijk veel historische elementen en bovenal is de hoofdpersoon een bijzonder sterk figuur die zichzelf leert kennen, maar ook de geheimen van haar familie ontdekt. Ze is dan geen 16, maar juist daardoor is het allemaal een stuk realistischer. De boeken zijn wat moeilijker geschreven en misschien wat dik.. Maar ze zitten zo prachtig vol details. En de plotlijnen hebben veel meer lagen dan een gewone standaard YA. Alleen daarom daag ik jullie uit deze serie te proberen: geloof me, je zal niet teleurgesteld raken als je van bovengenoemde elementen houdt.

Ik heb erg genoten van Het boek des levens… Ik kan me voorstellen dat sommige mensen liever een grote plotlijn hebben, maar ook dit boek zit weer vol met subplotten die de rode draad van het verhaal alleen maar meer diepgang geven. Dit is voor het eerst sinds lange tijd dat ik met een tevreden gevoel een trilogie afsluit zonder met veel vragen achter te blijven. Het einde is misschien niet helemaal gesloten, maar het leven van die familie eindigt ook helemaal niet.. Dus er is geen reden om alles af te sluiten en dicht te metsen. Want ook al zou er nooit meer een boek verschijnen, het zou nooit zo kunnen zijn dat Diana nu al uitgeleerd is. Wauw.. Ik doe nou net alsof het een echt bestaand persoon is. Maar zo voelt het ook een beetje! Zo heerlijk vind ik alles beschreven.

Volgens mij zou ik nog wel uren kunnen door fangirlen over deze serie. Maar hij is gewoon zo ontzettend goed! Ik weet dat behoorlijk wat bloggers deel 1 ooit gelezen of gekocht hebben: doorlezen! Echt! Mocht je binnenkort naar het boekenfestijn gaan: meestal liggen daar deel 1 en 2 ook wel voor een zacht prijsje.. Maar die midprice is natuurlijk ook goed te doen. Het boek des levens is een dikke vette aanrader voor iedereen die van magie houdt in een wereld die gewoon is zoals de onze. Dan krijg je er ook nog eens een super goed einde bij.

Meer in deze serie: Allerzielen | Schaduw van de Nacht

five-stars

Tags: , , , , , , , , , , , ,