Geplaatst op 19 april 2018 door Emmy in Boeken, Recensie / 0 Comments

Uitgever: Zilverbron | Augustus 2017
Genres: Fantasy, Sciencefiction
Aantal pagina's: 460
ISBN: 9789463081023
three-half-stars

Om te achterhalen waarom vluchtelingen op zijn planeet door de legendarische Fenyxvrouwen worden vermoord, reist Akuakai af naar de bron van het kwaad. Er wordt niets meer van hem vernomen.

Op Tiamat verschijnt een mysterieus kubusschip dat de gesloten zeestad Delfinia uit zee opzuigt. Tom en zijn vrienden Shantea, Infinia en Panta volgen de kubus naar een holle planeet waar Akuakai op het punt staat de heersende macht omver te werpen.

Wanneer Delfinia zich opent, wordt een aartsvijand bevrijd en valt de groep vrienden uiteen. Tom en Infinia vluchten met Akuakai en Ula naar Lacertia waar de vogelmensen leven. Tijdens de zoektocht naar Ula's familie ontdekken Tom en Infinia dat niet iedereen is wie ze zeggen te zijn

Vorig jaar maakte ik voor het eerst kennis met de fantasierijke boeken van Robert Bijman. Het waren boeken waar zo ontzettend veel in zit, dat ik eventjes wat andere dingen wilde lezen voordat ik me zou wagen aan het derde deel. Deze maand ben ik er eindelijk aan toegekomen om het derde boek, Fenyx, te gaan lezen.

Akuakai merkt dat er veel mensen worden vermoord door de legendarische Fenyxvrouwen en besluit op onderzoek uit te gaan. Hij raakt hierbij verstrengeld in een web van kwaad en politieke macht en doet er alles aan om deze macht omver te werpen. Tom en zijn vrienden komen Akuakai weer tegen en besluiten naar Lacertia te gaan voor antwoorden. Zij komen er daar echter achter dat niet iedereen is wie ze zeggen te zijn…

Toen ik aan Fenyx begon, moest ik er echt weer even inkomen. Er zijn namelijk zo ontzettend veel personages, dat het me soms een beetje duizelde. En nu ik eraan terug denk; het waren niet alleen heel veel personages; er komen ook veel plaatsen langs en er zijn ontzettend veel gebeurtenissen. Dit boek vraagt dan ook om je volledige aandacht; wegdromen is er niet echt bij. Maar al die personages, gebeurtennisen en plaatsen laten wel zien wat voor een onuitputtelijke bron van fantasie Robert Bijman heeft.

Al vanaf het eerste hoofdstuk neemt Bijman je mee zijn fantasie in. Fenyx is een bijzondere manier om kennis te maken met deze fantasie. Denk aan mensen met dierlijke kenmerken op zo’n overtuigende wijze beschreven, dat je het gewoon voor je ziet. Met in het bijzonder de feniks-achtige vogelwezens in dit boek. Ik vond hen erg bijzonder.. Niet alleen qua personages, maar ook in hun gebruiken, kenmerken en andere doen en laten. Mijn klik daarmee zorgde ervoor dat ik de rest van het verhaal ook beter voor me kon zien.

Wat ik goed aan dit boek vond is dat er sommige personages heel interessant waren en dat er voldoende spanning in zat om door te willen lezen. Toch waren er ook punten waar ik niet zo veel van hou; het is allemaal net teveel. Teveel personages, teveel plekken, teveel gebeurtenissen. Er had heel wat weggelaten kunnen worden om de kern van het verhaal te versterken. De rode draad gaat nu namelijk af en toe verloren en dat is zonde. Een boek als dit wordt er beter van als een een kritische inhoudelijke redactie overheen gaat, waarbij alle overbodige dingen worden geschrapt. Robert Bijman heeft namelijk zo veel te vertellen; zijn wereld is zo uitgebreid. Dat betekent echter niet dat een lezer ook al deze kennis op z’n bordje moet krijgen. Less is more.

Dit wil echter niet zeggen dat Fenyx geen laagdrempelig boek is. Het is namelijk niet te moeilijk geschreven en daarom ook interessant voor jongeren die graag fantasy lezers. Zeker jongens zullen zich verliezen in Bijman’s sciencefictionsetting vol magische elementen. Zij zullen misschien niet alle lijntjes aan elkaar kunnen koppelen, maar wel voldoende om het verhaal te kunnen volgen.

Verwacht bij Fenyx geen oppervlakkig plot, het was soms zo veel dat ik goed moest zoeken naar de rode draad.

Dat Robert Bijman gepassioneerd is over de door hem geschapen wereld merk je duidelijk aan Fenyx. De wereld is zo fantasierijk en zit vol kleurrijke personages, wonderlijke gebeurtenissen en bijzondere plekken. Samen met de personages wil je de wereld verkennen. Hoewel het voor mij soms net teveel was, is het toch een aantrekkelijk geheel geworden.

three-half-stars

Tags: , , , ,