“One must always be careful of books,” said Tessa, “and what is inside them, for words have the power to change us.” – Cassandra Clare, Clockwork Angel
En daarmee wil ik het thema van deze week graag openen. Elke donderdag verschijnen er op vele (boeken)blogs lijstjes met een top tien. Ik mocht als host de lijst met onderwerpen opstellen en ditmaal is het geworden; boeken waarvan ik iets geleerd heb. Een beetje je leven veranderd dus. Ik ben van mening dat boeken inderdaad iemands leven kunnen veranderen. En naast nonfictie boeken, kunnen ook fictieboeken je dingen leren. Mocht je mij volgen, dan weet je immers vast wel dat Rowling er met haar literaire zoon Harry Potter in geslaagd is mijn liefde voor lezen aan te wakkeren. Met Harry Potter ging er voor mij een hele nieuwe wereld open, die mij gemaakt heeft tot wie ik ben. En dat vind ik heel bijzonder.
Omdat Harry Potter er bij mij elke week in lijkt te staan, heb ik er voor gekozen om eens tien andere boeken te kiezen. Stuk voor stuk hebben ze een rol in mijn leven gespeeld en dat deel ik graag met jullie.
1. Ayuamarca – Darren Shan
Dit boek veranderde onlangs mijn hele leven, waardoor het echt op nummer één moet. Middels dit boek ben ik namelijk ten huwelijk gevraagd door mijn vriend. Elke minuut van de dag ben ik dankbaar dat we elkaar hebben leren kennen. Love you <3
2. Witch magazine.
Tijd tijdschrift liet me kennismaken met strips die ik echt leuk vond; vol magie en over meiden van mijn leeftijd. Ze leerden me mezelf zijn en de dingen leuk te vinden die ik echt leuk vind. Tevens liet het me kennismaken met hekseri
3. Bezemstelen en pentagrammen.
Dit was een van de eerste boeken over hekserij die ik las. Ik kocht hem tweedehands en zodra het boek binnenkwam las ik het uit. Ik wist al wat over hekserij, maar dit boek was echt specifiek voor tieners. Sindsdien kocht ik zoooo veel spiriwiri boeken bij de boekenvoordeel. Van allemaal heb ik veel geleerd.
4. Eleanor & Park
Dit boek leerde me van mezelf houden. Eleanor en ik hadden qua uiterlijk echt tweelingen kunnen zijn. Haar persoonlijkheid en dit te durven laten zien vind ik echt fantastisch. Ik ben van haar gaan houden.
5. Ik geef je de zon
Dit boek leerde mij dat ik het waard ben als illustrator. Het is een kei moeilijk vak om tussen te komen, en het bereiken van de finale was echt wel een hoogtepunt van vorig jaar. Het winnen resulteerde in Lobsters en in de Best of Ya Tas en Mok. Awesome.
6. Jeanne – Simone van der Vlught
Dit boek leerde mij nogmaals hoe leuk geschiedenis kon zijn. Nu was ik op de basisschool echt zwaar gefascineerd in geschiedenis. Ik herinner me de afsluiting van groep 6, waar onze juffrouw trots vertelde dat er twee leerlingen waren met een 10- op hun eindrapport. Een klasgenootje had een 10- voor dictee en toen was het opeens ‘En Emmy, voor geschiedenis.’ Ik was echt zo overdonderd. Het enige wat ik deed tijdens de lessen geschiedenis was plaatjes kijken en de verhalende inleidingen van elk hoofdstuk 300 keer lezen. Jeanne raakte me en liet me kennismaken met een van mijn historische heldinnen.
7. Stijlicoon – Gemma Burgess.
Geef nooit op. Waar een wil is, is een weg. Dat een chicklit zo diep ging, had ik niet kunnen voorstellen.
Phoe.. Dit is nog knap lastig hoor. Ik merk dat ik door de verhuizing, werken, stage en scripties toch wel heel erg moe ben en niet zo veel inspiratie heb. Vandaar dat ik het ditmaal af ga ronden bij zeven boeken op mijn lijstje. Natuurlijk had ik Harry Potter er weer in kunnen verwerken, maar ik had beloofd dit niet te doen. Over enkele weken komt mijn leven eindelijk in rustiger vaarwater, dus komt het vast weer helemaal goed met de Top Ten on Thursday. Sorry!
Haha het is je vergeven 😛
Ik blijf het zoooo bijzonder vinden dat je vriend / verloofde je heeft gevraagd door middel van een boek. Dat is gewoon meant to be! En verder ook een mooi lijstje. Leuk om te lezen hoe bepaalde boeken bepaalde invloeden hebben op iemand.
Mooi lijstje hoor! Ik heb hem deze week overgeslagen, ik wist gewoon echt niks. Nu ik al die blogs voorbij zie komen denk ik o ja die had gekund. Wie weet maak ik straks toch nog een top 5 ofzo want tien haal ik niet haha
Het was idd een moeilijk onderwerp!
Bezems en pentagrammen ken ik ook! 🙂 Tevens had ik ook het uitgebreide en toegankelijke boek van Claudia van der Sluis over hekserij ‘Moderne heksen’. Een erg mooi en informatief boek, meer gericht op volwassenen in tegenstelling tot Bezems en pentagrammen.
Ik heb echt bergen van dit soort boeken.. Ik moet ze maar eens in kaart brengen hier online. 😉