En dat was Parijs….

Geplaatst op 17 november 2012 door Emmy in Evenement, Persoonlijk / 0 Comments

Hier het verslag van mijn week! Foto’s zijn te zien op facebook en komen misschien ook nog wel, als ik zin heb.
Op maandagochtend rond half 8 stond ik voor school met bijna al de hele klas. De bus stond al klaar dus we konden al snel een plekje veroveren. En dat lukte! Wij zaten lekker bovenin vooraan, dus we konden de hele reis alles goed zien!
Rond half 3 kwamen we dan eindelijk in Parijs aan en kregen we onze hotelkamers, waar we met z’n drieën op één kamer lagen. Het waren kleine maar fijne kamers en nadat we onze koffers hadden neergezet, besloten we lekker de stad in te gaan. Eerst kochten we een berg metrokaartjes, want met de metro ben je het snelst op het punt van bestemming.
Als eerst gingen we naar een groot winkelcentrum met een prachtig glas-in-lood koepeldak. Was gaaf om te zien en ook de enorme Disneyafdeling was leuk om te zien.. Haha. Daarna zijn me maar wat gaan lopen op zoek naar een restaurantje.
’s Avonds zijn we richting de Sacre Coeur gelopen en toen we eindelijk (hijgend) bovenkwamen bleek de kerk nog open te zijn! Super leuk natuurlijk, want het was heerlijk rustig en zo konden we elk beeld goed bekijken. Het viel me op hoe ontzettend veel (heidenise) symbolen er te zien zijn in die kerk zeg! Echt bizar en mooi tegelijk.
Toen vonden we het wel weer tijd om dag 1 af te sluiten en gingen we weer richting het hotel. Helaas verdwaalde we enorm en moesten we enorm ver lopen om terug te komen bij het hotel. Arme voetjes van ons!
Dag twee bestond allereerst uit vroeg opstaan! We wilde niet wachten op de rest en meer tijd hebben voordat het andere programma begon, want onze eerste stop was de begraafplaats Pere Lachaise, waar allerlei beroemdheden begraven liggen. Wat een ontzettend mooie begraafplaats is dat zeg… En zo ontzettend groot!
We waren al helemaal tevreden toen we in de bus stapte naar het uitje naar, jawel, Versailles! Dat was ook een hele beleving en ik vond het fijn dat we hier gratis naar binnen konden. We hebben een poosje binnen gekeken en dat vond ik echt heel tof. Zo bijzonder om die ruimtes te zien waar vroeger al die mensen woonden en werkten. Lijkt me heel bijzonder, die tijd! Ook hebben we een stukje in de tuin gelopen, maar ik kreeg last van mijn knie dus ik heb vooral genoten van het mooie uitzicht.
In de bus terug kregen we een kleine tour langs wat highlights en werden we er uiteindelijk uitgezet bij de Notre Dame. Vonden wij heeeeeel fijn, want wij wilden daar toevallig heen!
Maar eerst gingen we naar een Engelse boekwinkel ‘The Shakespeare Company’. Het zag er ontzettend tof uit, met boeken tot aan het plafond en heel bijzondere klassiekers, maar het was echt ontzettend duur! Je betaalden heel wat euro’s meer dan normaal dus ik heb mijn geld in mijn zak gehouden en gewoon genoten van de geur van boeken.
Het was ondertussen donker toen we weer buiten kwamen, maar daardoor was de Notre Dame ook lekker rustig. Hier hebben we ook een tijdje gekeken totdat we het tijd vonden om te gaan eten.
Woensdag zijn we weer vroeg opgestaan om naar het Louvre te gaan, want dat wilden we allen graag zien. We konden hier ook gratis naar binnen en al snel kozen we de dingen uit die we wilden zien. Uiteindelijk hebben we de hele Egyptische vleugel bekeken (echt super super gaaf!), een groot deel van de Italiaanse meesters en de middeleeuwse kunst. En natuurlijk nog wat andere gedeeltes die we toevallig tegenkwamen. Zeven uur later waren we behoorlijk gaar en waren we er allen over uit dat we niks meer in ons op konden nemen en dat we maar beter konden gaan. Het was tijd om iets over te laten voor een eventuele volgende keer Parijs!
Toen zijn we naar een ander museum gelopen (Art Decoratief) voor een Star Wars expositie die we wilden zien. Helaas was het mode/textielmuseum dat er bij zat dicht wegens het vernieuwen van de expositie, maar het was leuk!
Ondertussen hadden we geleerd dat we niet te vroeg konden gaan eten dus gingen we eerst even wat drinken, ik dronk toen een milk avec sirop, oftewel een soort milkshake. Was best wel lekker moest ik zeggen!
We aten toen bij een heel leuk restaurantje wat ‘Esmeralda’ heette en daarna zijn we naar de Moulin Rouge gelopen, want als toerist moet je dat ook minstens gezien hebben! Toen was het weer tijd om terug te keren naar het hotel, maar voor de derde keer op rij sliepen we pas na 1 uur.
Op donderdag begonnen we vol goede moed aan een nieuwe tocht, want het was iets waar we heel erg naar uitkeken: de catacomben! Maar wat een pech, het was DICHT! Er waren problemen met de luchtventilatie, dus het was te gevaarlijk om naar beneden te gaan. Balen was dat zeg!
Toen gingen we maar naar een restaurantje wat een van de docenten had aangeraden. Het was Marokkaans en we hebben er heerlijke thee gedronken en veel te zoeten snacks gegeten. Was super leuk! Helaas was de bazaar nog niet open, dus besloten we maar meteen door te gaan naar het Cinema Museum, dat we eigenlijk voor ’s middags in de planning hadden.
Dat was ook heel leuk. Ze hadden mooie handgedrukte posters en mooie settekeningen. Helaas was de Tim Burton expositie al weg, want die was een paar maanden terug in hetzelfde gebouw. Toch was er nog wat merchandise, dus ik was heel blij!
’s Middags gingen we nogmaals naar de Notre Dame om de glas-in-lood ramen goed te kunnen zien en omdat niet iedereen de kerk al had bezocht. Daarna gingen we terug naar de begraafplaats, waar we allemaal zouden verzamelen. Deze laatste avond zouden we namelijk met de hele groep gaan eten in een Indisch restaurant. Was heel lekker, maar niet iedereen paste er in, dus dat was wel heel erg zuur.
Daarna zijn we nog naar een metalbar gelopen waar een paar van ons absint dronken. Daarna lekker naar bed gegaan, weer heel laat.
Vrijdag was het tijd voor de laatste dag en hadden we maar een paar uur om te vullen. We besloten dat het de Eifeltoren te bezoeken en waren mooi op tijd weer terug voor de bus. We wisten dezelfde plek te claimen in de bus en voor we het wisten waren we weer op school.
Wat ging deze week snel en wat hebben we veel gezien! Ik heb zo’n 500 foto’s gemaakt waarvan bijna allen op facebook staan.. Dus wil je ze zien, ga snel kijken!