Dungeons and dragons: wat is het? – de basics

Geplaatst op 25 oktober 2017 door Emmy in Column / 8 Comments

Elke week kunnen jullie weer in mijn dagboekje lezen dat ik Dungeons and Dragons heb gespeeld. Soms wel twee keer in de week kom ik met een groepje samen om de hele avond dit fantasierijke spel te spelen en omdat ik onlangs de vraag kreeg om er eens over te schrijven, besloot ik dat maar eens te doen.

Ik zal jullie allemaal technische details besparen en het vooral zo simpel mogelijk proberen uit te leggen.

Dungeons and Dragons is een soort van rollenspel waarbij je als speler een bepaalde rol speelt binnen een verhaal. Het verhaal wordt geleid door een Dungeon Master (DM). Hij heeft zelf een verhaal bedacht, of volgt een bestaand verhaal. Hij of zij speelt de monsters, speelt alle Non Player Characters (NPCs) en houdt bij hoe ver de spelers in het verhaal zitten. De hoeveelheid spelers staan niet vast, maar het is wel makkelijk om bepaalde rollen in je party (groep) te hebben. Ideaal is vier spelers en een dm, maar iedere groep heeft natuurlijk zijn voorkeuren.

Mijn man maakt het visueel met een aanpasbare omgeving.

Dungeons and Dragons is niet het enige rollenspel-spel. Er zijn een tal van andere systemen (bijvoorbeeld Pathfinder) en er zijn ook nog eens verschillende versies. Ik ben zelf begonnen met vier (deze is nogal geflopt) en speel nu al jaren 3.5 Veel nieuwe groepen zijn inmiddels overgestapt op 5. Elke versie heeft zo zijn eigen mogelijkheden en regeltjes, maar de kern van het spel blijft eigenlijk hetzelfde.

Samen met andere spelers maak je dus een verhaal. Je hebt je eigen personage. Dit kan een mens zijn, een elf, een dwerg of een ander ras. Het is maar net wat er binnen het verhaal past en in hoeverre de dm dingen toelaat. Zo speel je met beginnende groepen vaak enkel de rassen uit het basisboek.

Naast een ras heeft je personage ook een rol – haast een beroep – binnen het verhaal. Dit noemen we een class. Een class bepaald heel veel; waar je goed in bent, welke wapens je voorkeur heeft, of je liever dichtbij of juist van veraf vecht, of je magie kunt gebruiken.. Etc. etc. Ook hier kies je als beginner meestal een class uit het basisboek. Classess zijn ook te gebruiken als multiclass of als prestigeclass, allemaal met hun eigen voor en nadelen.

Om voorbeelden te geven. Op maandag speel ik een Paladin (een soort ridder) met het ras: Angel. Dit levert mij bepaalde bonussen en beperkingen op. In de andere groep speel ik een human fighter. Ik ben dus een mens en ben degene die in de voorlinie van het gevecht zal staan.

Daar ligt mijn voorkeur; ik heb graag personages die zich volop in de strijd gooien. Magie is tof, maar als mijn personage geen magie heeft vind ik dit ook prima. Je zult zien dat je met de tijd toch een bepaalde voorkeur begint te krijgen.

Vervolgens zijn er nog een tal van andere aspecten die je personage kunnen beinvloeden, zoals spullen, wapens, skillpoints en nog veel meer. Het is haast een computerspel, maar dan gewoon aan tafel.

Wij spelen met poppetjes, maar dit hoeft niet… Dungeons and Dragons vraagt daarom om behoorlijk wat inlevingsvermogen. Samen draag je het verhaal en dus is het belangrijk om goed te beschrijven wat je doet en hoe je dit doet. Dit met het doel dat iedereen het goed voor zich kan zien. Ik vind het bijvoorbeeld fijn om veel te tekenen tijdens het spel, zo komt mijn personage echt tot leven. Mijn man – in allebei de groepen onze dm – maakt landschappen zodat wij een goed beeld krijgen van de omgeving. Zo tof!

Ik heb nu aardig wat verteld over het maken van een personage, maar ik wil natuurlijk ook nog wat vertellen over het spelen zelf.

Voor een van de groepen maak ik een kaart!

In elke groep is dat anders. Je hebt groepen die kortere verhalen spelen, of langere (zoals de onze). Groepen waar het vooral draait om het vechten, of groepen waarin het rollenspel (en dus de interactie tussen de personages) juist een grote rol speelt (de onze). Ik vind het heerlijk als de strijd wordt afgewisseld tussen rustmomenten waarbij we onze personages kunnen uitdiepen en we het verhaal kunnen uitrollen. Tja, misschien heeft dat met mijn liefde voor boeken te maken.

Gevechten, acties en andere dingen die jou als speler kunnen overkomen zijn bijna altijd turnbased. Vooral in gevechten wacht je je beurt af. Gelukkig dat dit vrij snel. Het voordeel hiervan is dat iedereen aan de beurt komt. Ideaal als je het nog een beetje spannend vindt.

Je gebruikt dobbelstenen… Maar geen gewone!

Maar niet alle acties lukken meteen. En daar komen de dobbelstenen om de hoek kijken. Het is namelijk deels geluk en deels de bonus (of minpunten) van je personage die bepalen of een actie gaat lukken. Niet alleen of je raakt, of hoeveel schade je doet, maar ook om te bepalen of je wel kunt zwemmen of een vis kunt vangen; alles wordt bepaald door een rol van een dobbelsteen. Voornamelijk eentje met twintig zijden. Maar wellicht is het leuker om dit een andere keer uit te leggen. Laat me vooral weten of jullie hier mee over willen weten en zoja; wat dan.

Dungeons and dragons is een heerlijk spel. Het wordt gezien als ontzettend nerdy, maar eigenlijk komt de basis overeen met veel fantasy en computerspellen. Ik vind het vooral mooi hoe je als speler echt een onderdeel van een verhaal bent. Je maakt het samen en jij bepaald wat je personage gaat doen. Het prikkelt de fantasie en is vooral heel erg gezellig.

Heb jij wel eens Dungeons and Dragons gespeeld? 

Tags: ,

Divider

8 responses to “Dungeons and dragons: wat is het? – de basics

  1. Justreadbooksandenjoy

    Hoi Emmy, dank voor deze uiteenzetting. Een goede uitleg van de basis. Ik wil graag meer horen over de dobbelstenen en de spelregels. En ook over de rol van de DM, klopt het dat de DM vooral toeschouwer/begeleider is? Lijkt dan de minst leuke rol of niet? Ik lees graag hoe een spel eruit ziet (dit is een verhaal, speler 1 doet dit, DM doet dat, speler 2 doet vervolgens..).
    En wat is de titel van het basisboek?

    • Ik zal binnenkort wat schrijven over de dobbelstenen en de spelregels (al zijn dit er echt heel heel heel veel).
      De DM is in veel gevallen de begeleider, maar de DM kan ook gewoon een soort van rol vervullen. Hij is geen toeschouwer, want hij (of zij) ‘speelt’ alle tegenstanders en NPC’s. Ik denk niet dat het de minst leuke rol is, want als DM ben je de schepper van de wereld (als je een zelf verzonnen verhaal speelt) en heb je de touwtjes in handen.
      Hoe het spel er uit ziet ligt er een beetje aan wat voor een verhaal er gespeeld wordt. Wij spelen met een zelfverzonnen verhaal en het rollenspel gaat vrij natuurlijk. Alleen de gevechten gaan op volgorde.
      De titel van het basisbook is ‘Players handbook’.

  2. Wij spelen ook 3.5! We hebben een adventure guild, daarin spelen we korte verhalen met dezelfde karakters en mijn vriend is dm voor een campain en speelt zelf mee in 2 campains. Dnd is een groot onderdeel van ons leven haha! Mooi stukje zo!

  3. Vanavond weer vanavond weer vanavond weer!
    Sinds ongeveer een maand hebben wij ook een wekelijks D&D-groepje, in plaats van alleen een (uiteindelijk paar-)maandelijks groepje. En inderdaad, elke groep en elk spel is anders! Ik ging eerst altijd snel richting cleric, maar ben nu als rogue bezig, en juist het niet bezig zijn met spells vind ik heerlijk. Terwijl dat me eerst juist altijd trok.

  4. Lej Buss

    Nooit gespeeld en altijd wel benieuwd naar geweest eens ik er van hoorde via de tv-serie Eureka, waar een personage dit vaak speelt. Het lezk me altijd de moeite maar ik kende er niets van buiten dat het een fantasy-rollenspel is ?
    Dus deze info is zeer welkom en ik hoor er graag meer over. Wat? Alles! ?

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.