De Vikingen: Leven, Mythen en Kunst – Tony Allan

Geplaatst op 26 februari 2015 door Emmy in Boeken, Recensie / 2 Comments

De Vikingen: Leven, Mythen en Kunst – Tony AllanDe Vikingen: Leven, Mythen en Kunst | 2012
Aantal pagina's: 144
ISBN: 9789089981677
three-stars

De Vikingen is een rijk geïllustreerd boek over een opmerkelijk volk. De vikingen waren berucht om hun oorlogszucht en plunderingen, maar zijn geprezen om hun geweldige vakmanschap. Hun mythische kijk op de wereld spreekt na zoveel eeuwen ook vandaag de dag nog tot ons, met verhalen over goden en reuzen, bedrog en transformaties. Het boek laat met prachtige afbeeldingen de glorie van de vikingkunst zien - van miniaturen van fabelachtige dieren in hout, steen en goud tot de overblijfselen van oorlogen en de spectaculaire schatten van de noordse grafschepen. Het geeft het karakter van de vikingen weer met speciaal gemaakte tekeningen en meer dan 100 schitterende kleurenfoto´s. Het presenteert, met een uitgebreide toelichting, een bonte hoeveelheid symbolen en motieven - van draken, monsters en wilde beesten tot de Walkuren en de hamer van Thor. Dit boek plaatst de kunst van de vikingen in een breder kader van wijsheid, verhalen, oorlogen en mythologie.

Goodreads vind ik een van de fijnste websites ooit. Al is het alleen al omdat mijn innerlijke lijstjes-maker de hele tijd bezig kan zijn met lijsten maken. Neem daar ook nog eens een tal van juwelen die ik heb mogen ontdekken en je hebt een match made in heaven. Waarom ik goodreads zo ophemel? Omdat ik dankzij goodreads in aanraking ben gekomen met het boek wat ik vandaag wil bespreken.

Een goodreadsfriend – Sonja – gaf aan dat ze dit boek aan het lezen was. Ikzelf schrijf een scriptie over de Vikingen en drukte meteen op ‘want to read’, want ik wilde dit boek ook echt oprecht lezen. En toen verscheen er opeens een reactie op mijn status, of ik dit boek ook wilde lezen! Sonja was toen zo mega lief om het boek naar me op te sturen, zodat ik het ook kon lezen. Echt, wat een ontzettend lief gebaar.

Het boek kan je zien als een soort inleiding tot de Vikingen. Het gaat niet zo veel in op details maar is wel een goede tekst om een basis te leggen. De vertaling vond ik wel een beetje stijf, waardoor niet alles even interessant was om te lezen. De foto’s en platen vond ik echter wel erg mooi, al zit er wel een groot verschil in kwaliteit.

Ik ben best bekend met deze boeken van Librero en de manier waarop ze hun boeken vormgeven. Aan de ene kant is het leuk als introductie, maar weet je al wat meer, dan voegt het niet heel veel toe en wordt de vormgeving vanzelf een beetje storend. De overmaat aan versiering voegt weinig toe aan de inhoud en maakt de tekst soms zelf moeilijk leesbaar.

Toch heb ik er wel een aantal nuttige dingen uitgehaald en mijn kennis even opgefrist. Mijn scriptie gaat vooral over de Vikingen in Nederland, en dat kwam eigenlijk niet terug.

Het boek bestaat uit een aantal hoofdstukken die niet altijd even logisch opvolgen en aan worden gegeven. De verschillende kopjes binnen een hoofdstuk zijn echter wel erg duidelijk. Het is in ieder geval wel een boek dat uitnodigt om meer over de Vikingen te gaan lezen.

Kortom, ben je op zoek naar een introducerend boek over de Vikingen; dan is dit een goede keuze. Zeker als je geen droge lange teksten wil lezen maar vooral beeldend verreikt wil worden is het een goede keus. Ik kan me best voorstellen dat dit boek handig is voor kinderen en jongeren die een spreekbeurt of werkstuk schrijven over die woeste Noorderlingen. Weet je echter al aardig wat over de Vikingen, dan verteld dit boek weinig nieuws. Wel een gemakkelijk werk om je kennis weer even op te halen. De speelse vormgeving kan voor sommigen verreikend zijn, zelf vond ik het storend.

three-stars

Tags: , , , , ,

2 responses to “De Vikingen: Leven, Mythen en Kunst – Tony Allan