Geplaatst op 15 april 2016 door Emmy in Boeken, Recensie / 2 Comments

Uitgever: Zilverbron | Februari 2016
Genres: Jeugd, Avontuur, Fantasy, Young Adult
Aantal pagina's: 276
ISBN: 9789463080361

Londen 1897

Op oudejaarsavond krijgen Martha en William het verschrikkelijke bericht dat ze hun ouders nooit meer zullen zien. Hun schip is tijdens een hoogst geheime expeditie op zee vergaan.

Dan staan onaangekondigd twee nogal excentrieke dames voor de deur die beweren dat zij de tantes van William en Martha zijn. Ze nemen de kinderen mee om voor hen te zorgen, ver weg van hun veilige wereld in Londen.

Tijdens het verblijf bij de tantes komen de kinderen de ware toedracht te weten over het verlies van hun ouders en ontdekken ze dat de bloedlijn van hun familie teruggaat naar een wonderlijk verleden.

William en Martha zijn de erfgenamen van een magisch koninkrijk en zij zijn de enigen die dit rijk kunnen redden van de ondergang. Ze volgen het spoor van hun ouders en belanden in een strijd waarin elk sprookje dat ooit is geschreven voor altijd verloren kan gaan en zal worden vergeten.

Een onvoorstelbaar avontuur begint en ze verdwalen in een wereld vol gevaren, raadsels en geheimen die nog nooit door iemand is beschreven.

Op Dutch Comic Con kreeg ik bij de kraam van Zilverbron een aantal boeken ter recensie. De boeken spraken me enorm aan en ik besloot in de dunste – tevens een jeugdboek – te beginnen. De Boeken van Terra Fabula: Het vergeten koninkrijk beloofde een onvoorstelbaar avontuur over een tweeling die hun magische erfenis gaan claimen. Tja, en als ik ergens blij van word…

Leuk detail is dat Peter DeWillis (pseudoniem van Peter van Roermund) het boek introduceert alsof het over zijn eigen familie gaat. Je duikt daarom meteen het verleden in en – ondanks dat het een fantasieverhaal is – voelt het daardoor echter en dichterbij. Een goede keuze, want jeugdige lezers wil je binden aan het verhaal, zodat zij de hele serie willen verslinden.

Tijdgeest
Het boek speelt zich af in het Londen van 1897. Hoewel ik normaal gesproken niet zo fan ben van schrijvers die hun verhaal in een ander land laten afspelen, is Peter er goed in geslaagd de sfeer van de stad over te brengen. Herkenbare geografische en historische elementen komen duidelijk naar voren en dat komt ten goede aan het verhaal. Ondanks dat het zich in het verleden afspeelt, voelt het verhaal nooit ouderwets.

Het verhaal begint in Londen en er lijkt niks vreemds aan te zijn. Gewoon twee kinderen – een tweeling – met verzamelende ouders. Ze wonen in een deftig huis met bedienden, zoals wel vaker voorkwam in die tijd. En dan verdwijnen hun ouders tijdens een reis en beginnen er vreemde dingen te gebeuren; twee tantes komen langs en nemen hen mee. En die tantes? Die hebben magische krachten, net als henzelf (ook al heeft het zich nog niet geuit). Samen gaan ze op zoek naar het magische land om hun ouders te redden, maar ook op de boze koningin te verslaan.

Even een hobbeltje
Het vergeten koninkrijk heeft een lekker begin, maar voor we weten wat er nou in die magische wereld speelt, zijn we al een half boek verder. Dat is prima natuurlijk, maar als gevorderde lezer weet je dan al dat het niet zo zal zijn dat het verhaal ook af zal lopen in dit boek. Er komt vast meer aan. Ik moet bekennen dat ik halverwege het boek een beetje een dipje kreeg. Niet dat het boek saai was, of langdradig, maar ik kon mijn concentratie er gewoon even niet bijhouden. Opeens komen er allerlei personages bij met toch wel aparte namen en het lukte me (door mijn gebrek aan concentratie) niet altijd om deze te onthouden. Normaal lees ik liever meteen door in zo’n boek, maar ik heb nu een aantal dagen pauze gehouden en daardoor moest ik er echt weer even inkomen.

Hoewel ik dus best wel wat moeite had met de laatste helft van het verhaal – ik was bang geen climax te krijgen – ben ik toch erg tevreden met het einde. Het smaakt naar meer en is spannend genoeg. Peter DeWillis heeft een aantrekkelijke schrijfstijl die erg toegankelijk is voor allerlei leeftijden. Het is daarmee een erg leuk en avontuurlijk jeugdboek voor zowel jongens als meisjes.

De Boeken van Terra Fabula: Het vergeten koninkrijk is een spannend en avontuurlijk jeugdboek voor jong en oud over familie, moed, magie en doorzettingsvermogen. De personages zijn aantrekkelijk en het boek zit vol leuke details. Peter DeWillis heeft een erg toegankelijke schrijfstijl.

hetvergetenkoninkrijk

Tags: , , , , , ,

2 responses to “De boeken van Terra fabula: Het vergeten koninkrijk – Peter Dewillis